INZERCE

Vyšehradský železniční most má v nové lokalitě sloužit chodcům a cyklistům. Zdroj: MHMP

Žádné opravy. Výtoňský most se musí postavit nový, tvrdí ŽESNAD

Je to pár dní, co se konala tisková konference iniciativy Nadačního fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu, a rozjela se mediální smršť. „Náš názor, že je potřeba z řady podložených argumentů postavit most nový, rezonuje zejména mezi lidmi, kteří chápou potřeby současné železniční dopravy, přidal se k nám i Středočeský kraj a spolek Výtoň 21. Odpor je ale veliký,“ zareagovalo na vývoj kolem starého pražského železničního mostu Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ.

„Proč se vlastně angažujeme my? Přestože naší hlavní trasou přes Prahu je a bude Most Inteligence, potřebujeme pro případy mimořádností, výluk a třeba i pro dobu přeražení Chuchelského tunelu nebo přestavby železniční stanice Praha- Krč na plnohodnotnou odklonovou trasu. Náklady na objízdné trasy přes České Budějovice nebo Ústí nad Labem našim dopravcům nikdo nezaplatí,“ uvádí ŽESNAD.

Sdružení připomnělo nedávné vyjádření, ve kterém odmítlo jakékoliv další průtahy ohledně stavby nového železničního mostu na Výtoni.

„V prosinci minulého roku padlo důležité rozhodnutí ministerstva dopravy – železniční most na Výtoni získá novou konstrukci. Tato zpráva uklidnila nejen dopravce, ale také desetitisíce lidí, kteří denně most využívají při vlakové cestě na pražské Hlavní nádraží. Skupina odpůrců stavby nové mostní konstrukce ale nyní přichází s další iniciativou, která má přibrzdit veškeré přípravy a opakovaně otevřít diskuzi o možné opravě stávajícího mostu. Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky ŽESNAD.CZ apeluje na to, aby se už těmto iniciativám nedával prostor, protože další zdržení stavebních prací fatálně ohrozí železniční dopravu přes Vltavu,“ varovalo sdružení.

Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu je podle ŽESNAD.CZ další iniciativou, která ohrožuje dopravní obslužnost železniční sítě v Praze. Aktuálně přišel s novou studií proveditelnosti na rekonstrukci současného mostu, ne které se měli podílet odborníci ze zahraničí.

„Zde je třeba zdůraznit mezinárodní odborné kolokvium, které v loňském roce většinově potvrdilo potřebu nové mostní konstrukce, a naopak zavrhlo variantu opravu té stávající, především z důvodu časové či finanční náročnosti a mimo jiné také kapacity. Aktuální inciativa si nyní selektivně vybrala zastánce opravy z řad odborné veřejnosti a snaží se tím podrývat výstupy z předešlého kolokvia,“ upozorňuje výkonný ředitel ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek.

Výtoňský železniční most má být důležitým dopravním uzlem, který má být schopen plynule obsloužit až 300 vlaků denně. To se zkušeností a s daty dopravců není v případě současné konstrukce možné.

„Most je aktuálně v kritickém stavu a nikdo už si nemůže dovolit další průtahy. Diskuzemi už jsme ztratili hodně času. Most je především dennodenně používaná dopravní stavba,“ říká výkonný ředitel ŽESNAD.CZ.

Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky nechápe snahu blokovat přípravu nového mostu, který ten stávávající, materiálově již za hranou živostnosti, nesplňuje vůbec žádné parametry pro potřeby moderní konkurenceschopné a kapacitní železniční dopravy.

„Ačkoliv bude nový most určen především pro osobní dopravu a pro nákladní dopravu byl právě v těchto dnech dán do provozu zdvoukolejněný Branický most (Most Inteligence), máme potřebu se postavit za stavbu nového a to z důvodů budoucí možnosti bezproblémových odklonů při výlukách a různých mimořádnostech. Náklady dopravců na objízdných trasách jsou enormní a je v našem zájmu mít k dispozici variabilitu dopravních tras. Upozorňujeme na stávajícím mostě kromě známých technologických, konstrukčních a inženýrských problémů především na problematiku propustnosti, dále na nemožnost konverze trakční soustavy ze stejnosměrné na střídavou a nevylučujeme možné budoucí problémy vlivu toku bludných proudů na stejnosměru na obou březích Vltavy po přestavbě a odizolování kolejového svršku železniční stanice Praha-Smíchov,“ připomíná Sládek.

Už nelze přijímat argumenty odpůrců stavby nového mostu týkajících se dopadů na panorama Prahy, tvrdí ŽESNAD.CZ.

ŽESNAD.CZ připomněl, že před úvahami o rekonstrukci mostu varuje radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility Petr Borecký (STAN). Foto: ŽESNAD.CZ

„Aktuální návrh nového mostu respektuje historické panorama města a tvarově i barevností (nově ´rezavá´) bude z pohledu z dálky od původní konstrukce prakticky k nerozeznání. Proto jsou za úvahy o možné rekonstrukci nejen liché, ale naprosto zbytečné,“ uzavírá Oldřich Sládek.

ŽESNAD.CZ připomněl, že před úvahami o rekonstrukci mostu varuje radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility Petr Borecký (STAN). Další zdržení přípravných a následných stavebních prací by podle něj fatálně ohrozilo železniční dopravu přes Vltavu a v případě reálně hrozícího uzavření mostu kvůli technickému stavu by zůstala odříznuta značná část Středočeského kraje od spojení s centrem metropole. Na mostě už je nyní pro vlaky omezený průjezd. Borecký poznamenal, že souhlasí s názorem zástupců Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky ŽESNAD.CZ, aby se iniciativám, které chtějí současnou a silně zkorodovanou konstrukci mostu opravit, nedával prostor.

„Přes Vyšehradský most denně projedou vlaky s desetitisící cestujících nejen ze Středočeského kraje. Do Prahy míří za prací, školou anebo zábavou. Jde tedy o důležitou tepnu pro obyvatele značné části našeho regionu,“ uvedl Borecký.

Středočeský kraj podle něj už loni požadoval zkapacitnění a zkvalitnění dopravy. Poukazoval na narůstající počet nákladních a osobních spojů v tomto úseku o 100 souprav za jeden pracovní den a také fakt, že po mostě může kvůli špatnému stavu v jeden moment projíždět pouze jedna vlaková souprava, a to velmi nízkou rychlostí.

„Někdo může argumentovat tím, že nákladní dopravci most nevyužívají a mohou jezdit po čerstvě rekonstruovaném Branickém mostě, jenže rychlé a účinné řešení situace požadujeme nejen my, objednavatelé osobní dopravy, ale i osobní dopravci,“ zmínil Borecký. Podotkl, že je nutné, aby byla v úseku Praha hlavní nádraží – Praha Smíchov zachována spolehlivá, dlouhodobá a dostatečná dopravní kapacita. „Tedy nový most s alespoň třemi kolejemi, se kterými se počítá,“ dodal Borecký.

(nik)