INZERCE

Stavba páteřní komunikace. Foto: ŘSD

Začala stavba východního obchvatu Bruntálu. Řeší se od 70. let minulého století

Bruntál v Moravskoslezském kraji se po letech dočkal. Na konci srpna začala stavba 4,5 kilometru dlouhého východního obchvatu města. Projekt za téměř 830 milionů korun má městu pomoci řešit situaci, kdy je zatíženo tranzitní dopravou z hraničního přechodu ve Vysoké-Bartultovicích. Jeho dokončení plánuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) v roce 2027. Úplně vyřešení má ale městu přinést až jeho severní obchvat.

Východní ochvat Bruntálu začne na jeho jižní straně, kde se napojí díky úrovňové křižovatce Bruntál-jih na silnici vedoucí do Olomouce. V křižovatce budou pruhy pro odbočení vlevo. Trasa překoná po mostech železniční trať, čističku odpadních vod a údolí Černého potoka. Dál povede sedlem Zaječího vrchu a po úbočí kopce Kozinec.

Podejde také projektovanou přeložku silnice I/11 Žlutý kopec a povede k obchvatu Oborné, kde se opět napojí na současnou trasu I/45. Kvůli východnímu obchvatu je nutné zbourat dva rodinné domy a čerpací stanici. Součástí úseku jsou mimoúrovňová křižovatka Žlutý kopec, devět mostů a dvě protihlukové stěny dlouhé dohromady 618 metrů. Zhotovitelem stavby je sdružení M-Silnice a Firesta-Fišer.

„Obchvat přesune a zrychlí dopravu, odlehčí situaci ve městě a zmírní dopady negativních vlivů na zdejší obyvatele,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dodal, že silnice I/45 je na trase tranzitu sever-jih, jehož součástí je i hraniční přechod Bartultovice. Parametry silnice podle něj již řadu let neodpovídají svému významu, prochází obcemi a městy, což má negativní dopady na jejich obyvatele.

Mapa stavby bezmála pětikilometrového úseku východního obchvatu města Bruntál. Zdroj: ŘSD

„V centru Bruntálu se navíc propojuje s dalším hodně využívaným tahem I/11. Obě silnice pak ve společné trase obcházejí historické jádro Bruntálu a pokračují v těsné blízkosti obytných domů až na kraj města,“ sdělil ministr.

Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla centrem Bruntálu denně projede zhruba 14 tisíc automobilů, z toho 2400 kamionů. „Východní obchvat I/45 je první etapou prací, jejichž cílem je zbavit město Bruntál tranzitní dopravy. Definitivní řešení by v budoucnu měl přinést severní obchvat, který vyvede dopravu mimo zástavbu silnici I/11,“ doplnil Mátl.

Kamionů v Bruntále výrazně podle ŘSD přibylo po přelomu tisíciletí, když se hraniční přechod Bartultovice otevřel pro těžkou nákladní dopravu. Jde o největší hraniční přechod v Jeseníkách pro nákladní auta, jejichž značná část projíždí právě Bruntálem. Východní obchvat je největší dopravní stavbou ve městě v jeho novodobé historii, poprvé se o něm začalo mluvit už v 70. letech minulého století.

Podle ministra dopravy Zároveň stavba obchvatu zapadá do mozaiky rozběhnutých investic. Aktuálně v České republice podle něj staví více než 285 kilometrů nových dálnic a silnic I. třídy.

(teč)