INZERCE

Autobusy Českých drah. Foto: České dráhy

Dohoda na odměňování řidičů za čekání. Dostanou 140 korun za hodinu

Způsob proplácení čekání řidičů linkové autobusové dopravy mezi jednotlivými jízdami se stal obsahem memoranda, které společně podepsali představitelé ministerstev práce a dopravy, krajů, svazů i dopravců. Dokument má podle nich potvrzovat společný zájem na zajištění stabilního fungování veřejné linkové osobní dopravy a sociálního smíru týkajícího se problematiky odměňování řidičů autobusů.

Výpočet odměny za čekání mezi spoji bude v nařízení vlády nově navázán na koeficient 1,25násobku minimální mzdy, od 1. července 2024 by tak odměna za čekání měla činit minimálně 140,60 koruny za hodinu.

„Zajištění a udržení dopravní obslužnosti regionální linkovou dopravou je pro nás všechny důležité. Podpisem memoranda vyjadřujeme shodu nad tím, jak zajistit proplácení přestávek řidičům mezi jednotlivými jízdami linkových autobusů v České republice na náležité úrovni,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) uvedl, že je rád, že svazy zaměstnavatelů i zaměstnanců nalezly nad novým nastavením výpočtu odměny za čekání mezi spoji shodu. „Novelizované nařízení vlády jsem připraven již v červnu předložit na jednání vlády,“ doplnil ministr Jurečka.

Memorandum spolu s ministry uzavřeli také místopředseda Asociace krajů České republiky Martin Půta, předseda sekce silniční Svazu dopravy České republiky Vladimír Homola, prezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky Jan Rafaj, prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Josef Melzer a předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík. Shodli se na tom, že mezi jednotlivými spoji je takzvaný institut čekání třeba ponechat.

Nové výpočty odměn v oblasti pracovněprávních vztahů podle informací ministerstva dopravy zásadně ovlivní dosavadní režimy spolupráce mezi kraji a dopravci, došlo proto také k dohodě na tom, že ministerstvo práce a sociálních věcí zorganizuje jednání zúčastněných stran s ministerstvem pro místní rozvoj a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, na kterém bude řešena metodika výkladu smluv o veřejných službách v přepravě cestujících po změnách právních přepisů.

V rámci jednání se řešila i připravenost zaměstnavatelů úpravy odměn za čekání mezi spoji promítnout do režimu odměňování řidičů autobusů v regionální dopravě. To už kraje podle ministerstva dopravy prostřednictvím Asociace krajů České republiky potvrdily, pokud to obsah stávajících smluv o veřejných službách v přepravě cestujících i režim jejich možných úprav podle právních přepisů o zadání veřejných zakázek umožní.

Zástupci ministerstev, svazů i dopravců řešili také nastavení nejnižší mzdy řidiče autobusu pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin. „Zástupci zaměstnavatelů a zaměstnanců se nakonec dohodli, že budou společně pro období od 1. ledna 2025 jednat o uzavření kolektivní smlouvy vyššího stupně,“ sdělilo ministerstvo dopravy s tím, že je ministerstvo práce a sociálních věcí následně připraveno rozšířit platnost uzavřené smlouvy na další subjekty.

(teč)