INZERCE

Pokrytí signálem by se mělo zlepšit. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Vlaky jako Faradayova klec. Na pokrytí vozů mobilním signálem 5G má jít 300 milionů

Rozhovor se přeruší v polovině, prohlížení zpráv v mobilním telefonu drhne. V budoucnu by k tomu mělo v českých vlacích, alespoň tedy těch, které se pohybují na hlavních železničních koridorech Transevropské dopravní sítě TEN-T v České republice, docházet v méně případech. Stát na pokrytí vnitřku železničních vagonů mobilním signálem 5G poskytne dotaci ve výši 300 milionů korun. Finance poputují z Národního plánu obnovy. Dotační výzvu má na konci dubna vypsat Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Vozy by podle výzvy měly být vybavené opakovači pro pokrytí mobilním signálem 5G nebo propustnými stěnami či okny. „Pro Český telekomunikační úřad se jedná o první připravovanou dotační výzvu, a to na základě delegační smlouvy mezi námi a ministerstvem průmyslu a obchodu,“ uvedl předseda Rady ČTÚ Marek Ebert.

Jak se zmiňuje v parametrech výzvy, podpora bude mířit pouze na vozy, které ujedou ve vlakových soupravách minimálně 200 kilometrů denně a dosahují maximální konstrukční rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Počítá se také se stokilometrovým nájezdem v rámci sítě TEN-T.

K zajištění kvalitního a pokud možno nepřerušovaného přístupu cestujících k hlasovým i datovým službám uvnitř železničních vozů prostřednictvím telefonu je podle vedoucí sekretariátu předsedy Rady Českého telekomunikačního úřadu Barbory Havelkové potřeba jak zvýšit dostupnost mobilního signálu na železničních koridorech, tak minimalizovat útlum železničních vozů z hlediska rádiových signálů.

Použité technologie také nesmí negativně ovlivnit kvalitu přenosu rádiového signálu mobilní sítě elektronických komunikací uvnitř železničního vozu ani v jeho okolí. Stejně tak nesmí negativně ovlivnit a ohrozit bezpečnost železniční dopravy.

Výzva, kterou má Český telekomunikační úřad na starosti, řeší podle Havelkové minimalizaci útlumu železničních vozů z hlediska rádiových signálů, tedy zajištění dostupnosti mobilního signálu uvnitř železničního vozu v obdobné úrovni a kvalitě, jako je na jeho povrchu.

Železniční tranzitní koridory. Foto: Český telekomunikační úřad

„Moderní železniční vozy se z hlediska propustnosti elektromagnetických vln chovají jako takzvaná Faradayova klec, to znamená, že minimalizují průchod rádiových signálů z vnějšího prostředí do vozu a zpět. Dokonce lze říci, že čím modernější je vůz, tím je jeho negativní vliv na rádiové signály větší,“ upozornila Havelková.

Je to podle ní dáno moderními materiály skříně vozu, ale i použitím pokovených oken, která zlepšují teplotní izolaci vozů. „Což má pozitivní dopad na komfort cestujících. Vedlejším efektem pokovených oken je ovšem podstatně horší průchod rádiových signálů do a z vozu,“ konstatovala Havelková.

Dotační výzva se uskuteční v rámci Národního plánu obnovy. Jde o strategický dokument, na jehož základě žádá Česká republika o finanční příspěvek z evropského Nástroje pro oživení a odolnost na realizaci opatření a reforem, které mají za cíl pomoci zotavit se z následků pandemie a podpořit investice do ekologické a digitální transformace české ekonomiky.

Český telekomunikační úřad první rozsáhlé měření pokrytí hlavních železničních koridorů řešil ve spolupráci se Správou železnic v roce 2021. Poslední měření se uskutečnilo nedávno, trvalo od listopadu roku 2023 do konce letošního února. „Nyní ČTÚ naměřené hodnoty zpracovává, aby se mohly v nejbližší době objevit ve vizualizované podobě na VPortalu. Tato činnost si vyžádá odhadem měsíc času, snahou je výsledky zveřejnit do konce tohoto měsíce,“ uvedla Havelková.

(teč)