Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia společně s Mezinárodní unií silniční dopravy IRU zásadně odmítá povinný nákup těžkých nákladních vozidel s nulovými emisemi, tak jak vyplývá z návrhů Evropského parlamentu. Podle nich je takový krok popřením svobodného podnikání. K dosažení dekarbonizace silniční dopravy je spíše nutné intenzivně působit v několika oblastech, uvedl pro Ekonomický deník za Česmad Bohemia Martin Felix.
Jde například o efektivnější logistiku nebo intenzivně zavádět nízkouhlíková a bezuhlíková paliva. „Jedná se především o nahrazení současných 17metrových souprav tahače s návěsem 25metrovými soupravami. Dvě taková prodloužená nákladní vozidla totiž přepraví stejný náklad jako tři vozidla standardní při zachování stejné maximální hmotnosti,” uvedl pro Ekonomický deník (ED) za Česmad Bohemia Felix.
Podle ředitelky IRU pro prosazování zájmů EU Ralucy Marianové tato povinnost nakupovat vozidla s nulovými emisemi může nejen porušovat právo na vlastnictví a právo podnikat, ale může také vést k narušení trhu. Evropský parlament totiž podle ní chybně předpokládá, že se omezení využívání automobilů dotkne pouze velkých dopravců.
Silniční dopravci mají marže v řádu jednotek procent, zdůraznil generální tajemník Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. „Je popřením soukromého podnikání, aby úředníci a politici nařizovali části dopravců nakupovat vozidla, která nejsou vhodná pro dálkovou dopravu a jsou zatím dvakrát až třikrát dražší než klasická dieselová,“ uvedl s tím, že pro návrh hlasovali i někteří čeští europoslanci.
Mohlo by vás zajímat
K dosažení dekarbonizace silniční dopravy je nutné kromě již zmíněné efektivnější logistiky podle Felixe intenzivně zavádět nízkouhlíková a bezuhlíková paliva. „Je třeba využívat všechny alternativy, včetně biopaliv, e-paliv, elektřiny, CNG, LNG a vodíku, neboť automobily plní rozličné úkoly a cena energie je po celém světě velmi nestálá, různorodá. A rovněž dostupná infrastruktura je variabilní,” zdůraznil.
Dále Česmad Bohemia zmínil také to, že je potřeba zvýšit využívání hromadné osobní dopravy autobusy a autokary. K nahrazení 500 milionů automobilů by bylo zapotřebí pouhých 17 milionů autobusů.
Nutné jsou efektivnější technologie
Další možností představují také efektivnější a nejnovější technologie vozidel. V tomto ohledu Felix připomněl, že zlepšení energetické účinnosti vozidel probíhá kontinuálně zaváděním a dalším vývojem nových technologií, včetně pneumatik s nízkým valivým odporem, aerodynamiky, rekuperace odpadního tepla nebo lehkých materiálů.
A důležitým krokem je i zlepšování dovedností ekologické jízdy prostřednictvím školení a vzdělávání. „Celosvětově každý den obsluhuje podniky a obce 65 milionů autobusů a nákladních vozidel. Většina řidičů těchto vozidel, zejména v rozvojových zemích, dosud neabsolvovala žádné školení řidičů pro ekologickou jízdu,” doplnil pro ED.
Podle Marianové by měly nákup bezemisních vozidel každopádně podpořit finanční pobídky pro zavádění nových technologií. EU by navíc měla vytvořit příznivé podmínky včetně infrastruktury pro provoz těchto vozidel, řekla. „Jakýkoli návrh, který by nutil dopravce k nákupu určitých typů vozidel, by měl být důrazně odmítnut,“ dodala.
Česmad Bohemia nemá podle Felixe zatím žádné informace o tom, jak se k návrhu staví dopravci z jiných zemí. A připomněl, že zejména polští dopravci jsou už nyní největší konkurencí pro ty české. „Ale nepředpokládám, že by si vyjednali nějakou výjimku. Zatím nemá ani žádné informace o konkrétních navrzích na případnou podporu ze strany EU.
Monika Ginterová