Soukromý železniční dopravce, společnost RegioJet, oznámila vítězství v dosud největší veřejné zakázce v historii české železnice. Tato zakázka, v celkovém objemu 18,258 miliardy korun a s rozsahem 3,3 milionu km ročně, se týká převzetí provozu na klíčových elektrických tratích v Ústeckém kraji. Začátek provozu je naplánován na prosinec 2026 a zakázka potrvá 15 let.
Společnost RegioJet podala ekonomicky nejvýhodnější nabídku, součástí byla cena 212,5 Kč za kilometr, což je podstatně méně než původní odhad 280 korun za kilometr. Tato výhodná nabídka byla rozhodujícím faktorem pro udělení zakázky, ve které RegioJet porazil stávajícího dopravce České dráhy a Arrivu.
„Ambicí RegioJetu je stát se do deseti let největším dopravcem. Od prosince končí možnost zadávat zakázky bez soutěže, což je v souladu s evropskou legislativou. Tato změna vyžaduje, aby během příštích deseti let byly všechny železniční výkony, které nyní většinou drží České dráhy díky přímému zadání, znovu soutěženy,“ uvedl majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. RegioJet momentálně vlastní deset procent tržního podílu, a cílem je každý rok získávat alespoň dalších pět procent. Tato úspěšná soutěž, která umožnila Ústeckému kraji ušetřit 3 341 250 000 Kč, je součástí této strategie.“
Radim Jančura dodal, že doposud byla společnost nucena kupovat z ekonomických důvodů zejména starší vlaky. „Od tohoto roku už máme strategii pouze nových souprav,“ doplnil.
Pro RegioJet je tato zakázka už druhou velkou zakázkou v Ústeckém kraji. Společnost už provozuje několik elektrických vlaků v regionu, včetně linek z Ústí nad Labem do Děčína a z Ústí nad Labem do Mostu. Letos RegioJet také získal smlouvu na provoz vlaků na lince R9 z Prahy do Brna.
Podmínky soutěže nevyžadovaly nasazení nových vlaků, ale RegioJet nasadí 23 nových nízkopodlažních jednotek PESA Elf.eu, které splňují všechny technické požadavky, včetně rychlosti minimálně 160 km/h, vybavení ETCS a možností spojení až tří jednotek současně. Tyto moderní jednotky nabídnou cestujícím prvotřídní komfort, včetně klimatizace, wi-fi, USB zásuvek, 230V zásuvek, oddílu první třídy a tichého oddílu, a většina sedadel bude uspořádána proti sobě, minimálně 70 %.
Soutěžené linky
U1 Děčín – Ústí nad Labem – Most – Kadaň
U2 Chomutov – Karlovy Vary
U3 (Děčín -) Ústí nad Labem – Litvínov
U32 Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
U51 Ústí nad Labem – Klášterec nad Ohří
U54 (Děčín -) Ústí nad Labem – Roudnice nad Labem (- Hněvice)
(mig)