INZERCE

Studie navrhuje rozšíření Východní železnice směrem do Polska ve dvou etapách. Ilustrační snímek. Foto: NEB/Christian Bedeschinski/Bahnblogstelle

Z Berlína směrem k Polsku. Studie navrhuje rozšíření Východní dráhy

Berlín a Braniborsko usilují o rozšíření Východní dráhy směrem do Polska. Spolková vláda je však zatím brzdí. Trasa byla teď zařazena mezi potenciální požadavky Spolkového plánu dopravní infrastruktury a zároveň je k dispozici studie o rozšíření, informoval německý dopravní web Bahnblogstelle. Spolkové země a Svaz dopravy Berlín-Braniborsko (VBB) upozorňují, že trasa Berlín – Frankfurt nad Odrou postupně dosáhne svých kapacitních limitů v důsledku nárůstu přeshraniční dopravy do Polska.

Podle odborného posudku pro Svaz dopravy Berlín-Braniborsko (VBB) bude prodloužení východní železniční tratě z Berlína do Küstrinu-Kietzu stát až 1,3 miliardy eur. Studie navrhuje rozšíření ve dvou etapách. Trať by měla být elektrifikována do roku 2036 a mělo by být zřízeno několik dvoukolejných úseků, oznámil svaz v pondělí. Na celé trase by pak měla platit rychlost 120 kilometrů za hodinu, na trase Müncheberg – Seelow-Gusow dokonce 160 kilometrů za hodinu. Zbývající úseky mají být modernizovány od roku 2036. Berlín a Braniborsko požadují, aby trať byla modernizována na dvoukolejnou a elektrifikována.

Podle Svazu dopravy je nyní trasa zahrnuta do možných požadavků spolkového plánu dopravní infrastruktury. Spolkové země Berlín a Braniborsko a VBB však chtějí i nadále usilovat o rychlé rozšíření trati financované z federálních zdrojů. Financování rozšíření nebylo ale dosud zajištěno. Spolkové země, Deutsche Bahn AG a VBB nyní pokračují v jednáních.

Podle dopravního sdružení bude rozšíření významným přínosem pro cestující, doba jízdy se po rozšíření může zkrátit až o 20 minut. Cestující na regionální železnici RB26 by mohli brzy využít zlepšení provozu mezi Berlínem a Münchebergem. Vzhledem k tomu, že v létě byla v Münchebergu reaktivována druhá nástupištní kolej, mohly by od prosince 2024 jezdit mezi Berlínem a Münchebergem dva vlaky za hodinu po celý den od pondělí do pátku, což by zvýšilo kapacitu.

Spolková vláda už dříve zařadila toto spojení mezi „místní dopravní trasy“ a viděla nedostatek poptávky po jeho zařazení do Spolkového plánu dopravní infrastruktury. Podle spolkových zemí a VBB nabývá ale trasa Berlín – Küstrin-Kietz na významu nejen v souvislosti se vznikem amerického výrobce elektromobilů Tesla. Také trasa Berlín – Frankfurt nad Odrou postupně dosáhne svých kapacitních limitů v důsledku nárůstu přeshraniční dopravy do Polska.

O její prodloužení usiluje i zájmové sdružení Východní železnice (IGOB). Polsko zařadilo úsek Kostrzyn (Küstrin) – Gorzow – Krzyz-Pila do evropské sítě TEN-T (Trans-European Network Transport).

(mig)