Po vážné vlakové nehodě v Řecku, při níž zahynulo nejméně 57 lidí a desítky byly zraněny, padají vážná obvinění na adresu řecké státní železniční společnosti OSE. Do forenzních laboratoří o víkendu dorazilo do forenzních laboratoří celkem 107 vzorků z neidentifikovaných těl i lidských končetin, uvedlo ředitelství pro vyšetřování trestných činů řecké policie.
U města Larisa v centrální části Řecka se v noci na středu minulého týdne srazil ve vysoké rychlosti osobní vlak mířící z Athén do Soluně s nákladní soupravou, která jela ze Soluně do Larisy. V osobním vlaku bylo 342 cestujících a deset členů posádky, v nákladním vlaku byli dva lidé.
Podle médií železniční odboráři dlouhodobě varovali před nehodami, protože elektronický kontrolní systém na trati Atény-Soluň téměř nefungoval. Poslední takový dopis je podle listu Naftemporiki starý pouhé tři týdny. Podle něj docházelo na trase opakovaně k drobným a téměř nehodám.
„Dokud nebudou přijata ochranná opatření pro pracoviště a bezpečný provoz a provoz vlaků, nehody neskončí,“ uvádí se v dopise ze 7. února. V něm se uvádí, že nebezpečnou situaci nelze dále tolerovat. „Na co čekáte, abyste zasáhli? Co se ještě musí stát?“ stojí ve varování.
V dalším dopise, který Sdružení strojvedoucích zaslalo ministerstvu dopravy loni v listopadu, je také uvedena řada nedostatků. Podle dopisu světelná signalizace na trati nefungovala již mnoho let. Mimo provoz byl také moderní evropský vlakový zabezpečovací systém (ETCS). Ten má zvýšit bezpečnost vlakové dopravy a chránit před lidskými chybami. Kromě toho již 15 let plně nefungují bezpečnostní a osvětlovací systémy v tunelech.
Interní korespondence ERGOSE, projektové pobočky Řecké železniční organizace (OSE), kterou přinesl jiný řecký deník Kathimerini, ukazuje na neodůvodněná zpoždění při realizaci smlouvy 717 o automatickém provozu a signalizaci železniční sítě. Kromě jiných pochybení také ukázala, že práce byly prováděny bez existence schválených studií.
Problémy při realizaci smlouvy 717, kterou prověřovala i Evropská komise, neboť poskytla financování z evropských zdrojů, byly podle těchto dokumentů známy již v počátku, takže síť nebyla chráněna před lidským faktorem.
Příznačné je, že zdroje z ERGOSE uvádějí, že „pokud by signalizace ETCS fungovala, nikdy by k nehodě nemohlo dojít“. Upozorňují také na obrovská zpoždění při dokončování zakázky 717, která mají zásadní vliv na zhoršení bezpečnosti železnic.
Dokumenty, které získal deník Kathimerini, dokazují, že vedoucí projektu byli opakovaně upozorňováni na problémy týkající se modernizace signalizace a automatických provozních systémů, jakož i na problémy s průběhem kolejí v lokalizovaných úsecích na ose Atény – Soluň – Promachonas. Bezpečnostní problémy, na které upozornil v dopise Christos Katsioulis, který v roce 2022 odstoupil z funkce vedoucího dozorčí agentury pro smlouvu ETCS 10005, se ukázaly jako smutně prorocké.
Katsioulis, který pracoval jako asistent dohledu nad smlouvou 717, poukázal mimo jiné na neodůvodněné zpoždění její realizace, její úpravy, neúplné studie jedné ze dvou společností v konsorciu, které se ujalo jižní části sítě (Atény-Platy), a provádění prací bez existence schválených studií.
Seznam deseti připomínek týkajících se bezpečnostních problémů a zvýšení nákladů během realizace projektu obsahoval zmínku o zabudování neschválených materiálů, nedodržení technických specifikací a zastaralosti signalizačního zařízení, které mělo být demontováno.
V seznamu bylo rovněž uvedeno, že studie, které měl ERGOSE k dispozici v únoru 2016, byly nedostatečné a nebezpečné.
Podle zaměstnanců ERGOSE, jejichž údaje má deník Kathimerini k dispozici, nebyla na interní stížnosti Katsioulise poskytnuta žádná odpověď.
V Řecku, v Aténách, Soluni či Larise, u níž se nehoda krátce před minulou úterní půlnocí stala, probíhají kvůli tragédii tvrdé protesty.
(nik)