Francie chce do roku 2040 modernizovat svou železniční síť investicemi ve výši 100 miliard eur, oznámila to premiérka Élisabeth Borneová. Přestože Francie v posledních desetiletích hodně investovala do rozšíření sítě rychlovlaků TGV, na ostatních tratích si stěžují na zaostávání v modernizaci.
Vlaky by měly jezdit častěji, rychleji a přesněji, oznámila v Paříži premiérka Élisabeth Borneová.
Železnice by se tak měla stát plnohodnotnou alternativou k automobilům a měla by být podpořena ochrana klimatu. Kromě rozšíření stávajících tratí se plánuje i výstavba nových. Ve zhruba desítce velkých měst mají vzniknout příměstské železniční sítě, ale rozšířit se mají i vedlejší tratě na venkově, uvedla Borneová.
Investovat se má také do nákladní dopravy.
Finanční úsilí o modernizaci francouzských železnic by mělo být vynaloženo z peněz státu, Evropské unie a místních samospráv, uvedla premiérka.
Přestože Francie v posledních desetiletích hodně investovala do rozšíření sítě rychlovlaků TGV, na ostatních tratích si stěžují na zaostávání v modernizaci. Proto má být do oprav a modernizace sítě investováno dalších 1,5 miliardy eur ročně.
Francouzské státní dráhy SNCF po překonání koronakrize vykázaly za uplynulý rok velmi dobrá čísla. Obrat ve výši 41,5 miliardy eur byl o 18 procent vyšší než v předkrizovém roce 2019, oznámila společnost ve čtvrtek.
Obrat divize osobní dopravy byl o 3,4 procenta vyšší než v roce 2019 a dokonce i dlouho prodělečná divize nákladní dopravy opět vydělávala. Výsledkem byl čistý zisk ve výši 2,4 miliardy eur.
(nik)