Správa železnic dnes slavnostně zahájila přestavbu železniční trati v Praze-Holešovicích. Modernizovaný úsek zahrnující stanici Bubny a novou zastávku Praha-Výstaviště je součástí chystaného železniční spojení z centra Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla. Trať přestane neprostupně dělit Prahu 7 na dvě části.
Hlavním cílem projektu je podle vyjádření Správy železnic zásadní modernizace stanice Praha-Bubny, zdvoukolejnění trati v délce zhruba 1,3 kilometru, její elektrizace a vybudování nové zastávky Praha-Výstaviště.
„Vybudování kvalitního železničního spojení z metropole do největšího města Středočeského kraje a také na nejvýznamnější letiště v Česku patří mezi priority naší vlády. Jsem proto rád, že dnes zahajujeme modernizaci dalšího úseku, který sice není příliš dlouhý, jeho význam ale daleko přesahuje hranice Prahy,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
„Úsek po novou zastávku Praha-Výstaviště přímo navazuje na už zrekonstruovaný Negrelliho viadukt. Určitým protikladem k této historické stavbě se stane moderní stanice Praha-Bubny se třemi nástupišti a čtyřmi kolejemi. Z hlediska bezpečnosti je důležitá náhrada frekventovaného přejezdu v Bubenské ulici železniční estakádou, stejně jako zvýšení mostní konstrukce v ulici Dukelských hrdinů,“ popisuje stavbu generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Další účastník slavnostního zahájení stavby, starosta Prahy 7 Jan Čižinský, ocenil, že kolejiště po více než sto letech přestane dělit tuto městskou čtvrť na dvě části. „Díky novému vedení po estakádě se konečně propojí Holešovice, Bubny i Letná, vytížený přejezd v Bubenské přestane blokovat dopravu,“ zmínil Čižinský.
Jako první přijde na řadu provizorní kolej pro zachování provozu vlaků ve směru na Kralupy nad Vltavou. Největší stavební objekty – tři mostní estakády a nová nádražní budova v Bubnech – přijdou na řadu v květnu. Stanice Praha-Bubny se posune do nové polohy blíž k Negrelliho viaduktu a nabídne přímý přestup na stanici metra C Vltavská. Hotovo má být v roce 2025.
Zhotovitelem stavby je sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Jak Ekonomický deník uvedl v prosinci, vysoutěžená cena dosahuje 3,8 miliardy korun bez DPH.
Projekt s názvem Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně) je spolufinancovaný Evropskou unií z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu dosahuje zhruba 2,96 miliardy korun. Míra podpory z fondů EU představuje 85 procent ze způsobilých nákladů, což vychází na 2,515 miliardy korun. Financování zbývající nákladů zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.
Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na víc než desítku staveb. V letech 2017 až 2020 prošel rekonstrukcí Negrelliho viadukt, loni začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Letos plánuje Správa železnic vyhlásit tendry pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží. Celá stavba bude vzhledem ke své náročnosti dokončena nejdříve v roce 2029.
„Vybudování železnice z centra metropole přímo k našim terminálům zvýší prestiž celého Letiště Václava Havla Praha. Pohodlné a rychlé dopravní spojení nám pomůže zlepšit komfort pro cestující při jejich cestě do a z metropole a přilákat i další pasažéry,“ doplnil k významu stavbu místopředseda představenstva společnosti Letiště Praha Jiří Kraus.
(red)