INZERCE

Ministr dopravy Martin Kupka. Foto: Radek Čepelák

Vláda schválila novelu zákona, podle ministra Kupky zvýší bezpečnost na českých silnicích

Od příštího roku vejde v platnost novela zákona o pozemních komunikacích. Týká se především změny systému bodování řidičů, který má být jednodušší a srozumitelnější. Nechybí ani revoluční novinky jako řidičák na zkoušku a jízda sedmnáctiletého řidiče pod dohledem mentora. Novelu zákona dnes odsouhlasila vláda.

Jak se nechal slyšet šéf resortu dopravy na tiskové konferenci po zasedání vlády, přednost dostala logika. Existuje tak přímá úměra mezi závažností provinění a postihem. „Jdeme cestou posílení trestů za ty nejzávažnější dopravní přestupky a snížením trestů u těch okrajových, nebo méně významných. Snažíme se o to, aby měl zákon co největší přirozený respekt,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

„Proto se například původních sedm pásem pokut snižuje na čtyři, v případě bodových sankcí od původní škály přecházíme na výrazně jednodušší, kdy budou přestupky posuzovány podle tří kategorií: šesti, čtyř a dvou bodových. Začíná platit princip dvakrát a dost u těch nejzávažnějších a třikrát a dost u těch středně závažných.“

Stát přitvrdí s pokutami

Přituhne ve finanční oblasti. Řízení pod vlivem alkoholu bude oceněno místo dosavadních sedmi šesti body, zatímco však doposud byla výše pokuty ve správním řízení 20 000 korun, nově se bude jednat o 25 000 korun. Se stejným postihem musí řidič počítat také za překročení rychlosti o 50, respektive 40 kilometrů v obci a mimo obec, stejně tak tomu bude v případě vjezdu na železniční přejezd přes zákaz nebo jízdy na červenou. V případě nerespektování semaforu kabinet přitvrdil, pokuta byla navýšena o pětinásobek.

Negativní vztah k poskytnutí dechové zkoušky může řidiče vyjít až na 75 000 korun. Zisk 12 bodů trestných bodů se bude automaticky rovnat ztrátě řidičského průkazu.

Stejně tak si připlatí řidiči závažných přestupků rozhodnou li se zaplatit na místě, pokuta může dosáhnout až 5500 Kč. V důsledku připomínkového řízení novela obsahuje pásma pro sankce na místě. Například jízda bez zapnutého pásu je zařazena do kategorie méně závažných přestupků, nedání přednosti v jízdě rovná se středně vážnému přestupku v sazbě 1500 až 2000 Kč. Pro nejzávažnější prohřešky jako je jízda na červenou bude od příštího roku platit sazba 4500 – 5500 Kč.

Naopak si polepší řidiči prohřešků jako je aktuální absence dokladů, špatné parkování, porušení zákazu zastavení a stání či nerozsvěcení světel, kdy se pokuta snižuje horní sazba o 500 korun na 1500 Kč. Body zůstávají, hříšník odjede s domluvou.

Nejasnosti okolo řidiče – mentora

Zajímavé novinky, snad až experimenty, představují řidičský průkaz na zkoušku a jízda pod dohledem mentora od 17 let. Pokud se v prvním případě řidič ve zkušební době dvou let dopustí šestibodového přestupku, případně mu bude odebrán řidičský průkaz, bude muset vedle dopravně psychologické přednášky rovněž zvládnout a absolvovat tzv. evaluační jízdu. Během čtyř hodin trvající výuky se mu dostane poučení o příčinách dopravních nehod a jejich prevenci, stejný čas stráví v autoškole výukou teorie a jízdy.

Ve druhém případě může dostat budoucí řidič s občanským průkazem rovnou přihlášku do autoškoly. Nezbytné zkušenosti má po jejím absolvování získávat pod dohledem řidiče – mentora, který vlastní řidičský průkaz skupiny B minimálně po dobu deseti let. Mentor musí být po dobu pěti let bezúhonný a bez záznamu bodů. Jeho povinností je nahlásit se na úřad, registr zkontroluje podmínky a zapíše mentora k řidiči.

Typickým mentorem se jeví jeden z rodičů, je ovšem otázka, zdali je jeho řidičské umění na takové úrovni, aby mohl předávat zkušenosti. Podle řady odborníků by osoba vedená jako mentor měla absolvovat pravidelné vzdělávání na akreditovaném pracovišti výcvikového centra. Pokud mentor poruší stanovené povinnosti, hrozí mu na dopravním úřadě pokuta až 25 000 Kč.

Petr Bošnakov