I nejnovější data z českého maloobchodu potvrzují dosavadní trend. Češi nakupují nejvíce v historii a jejich chuť utrácet nepolevila ani v úvodu letošního roku.
Maloobchodní tržby meziročně přidaly 4,6 %, avšak když zohledníme nižší počet pracovních dnů, tak růst dosáhl dokonce 5,8 %.
I nadále roste zájem spotřebitelů o elektroniku a vybavení domácností a samozřejmě největší nárůsty zaznamenávají internetové obchody. Tyto dva trendy jsou už v posledních letech stálicemi a nic se na nich nejspíše ani letos nezmění. Internet dlouhodobě doplňuje či nahrazuje klasické kamenné obchody a je tak dlouhodobě nejrychlejším segmentem celého maloobchodu.
Vysoká spotřebitelská důvěra podporovaná zlepšující se finanční situací domácností, nízkou inflací, klesající nezaměstnaností a pozitivními vyhlídkami ekonomiky jsou hlavními důvody pokračujícího nákupního apetitu.
Když vezmeme v úvahu aktuální boom bytového trhu, tak rostoucí útraty za vybavení domácností nejsou žádným překvapením. Navíc s konjunkturou přichází i cyklus obnovy domácích spotřebičů a automobilů, jejichž nákupy spotřebitelé v době posledních dvou recesí odkládali.
Poslední data znovu potvrzují, že česká ekonomika v současné době rozhodně netrpí nedostatečnou či zadržovanou poptávkou. Předpokládáme, že trend rostoucích nákupů se udrží i v dalších měsících roku. Spotřeba se fakticky stane hlavním motorem celé ekonomiky a na pozici lídra tak vystřídá investice.
Ani tak však od rychle rostoucí poptávky neočekáváme, že by se jí podařilo ve větší míře stimulovat inflaci. Konkurence výrobců i obchodníků zůstává silná a inflaci ani není stále odkud dovézt.
Petr Dufek, ČSOB