Vadí mi ta smířenost, s jakou bereme kolem šesti set mrtvých, dvacet tisíc zraněných a osmdesát miliard škod ročně, jako nutnou daň provozu na českých silnicích, říká Martin Exner, poslanec hnutí STAN a člen sněmovního podvýboru pro dopravu. Připomíná, že podle statistik může nepřiměřená rychlost za čtyřicet procent úmrtí, za roky 2011-2022 to bylo 2 168 lidí zbytečně usmrcených. Současně 86 procent řidičů překračuje povolenou rychlost v obci i mimo ni.
Jak chcete změny dosáhnout?
Jde v první řadě o změnu nastavení vnímání veřejnosti, o změnu společenské objednávky, společenské smlouvy. Že pokuty například za rychlost nejsou buzerace, ale že jde o ochranu životů, aby co nejvíce lidí dojelo do cíle a necítili se na silnici nebezpečně. Že se nám prostě dodržování a vymáhání pravidel vyplatí. Na našich životech i ekonomicky.
Podle statistik České asociace pojistitelů může nepřiměřená rychlost za 40 procent úmrtí, za roky 2011-2022 to bylo 2 168 lidí zbytečně usmrcených. Současně 86 procent řidičů překračuje povolenou rychlost v obci i mimo ni. Každý desátý překročí povolenou rychlost v obci o více než 20 kilometrů v hodině.
Ve druhé řadě je potřeba dělat osvětu, technická opatření na silnicích a zpřísnit sankční systém a zvýšit efektivitu vymáhání dodržování pravidel. S tím mohou média hodně pomoci.
Jsme ve srovnání s Evropou na tom tak špatně? A pokud jsou na tom někde výrazně lépe, co je toho důvodem?
Ano, jsme na tom špatně, Česko je pod průměrem EU. Za rok 2021 jsme měli 50 mrtvých na milion obyvatel, zatímco sousední Německo pouze 31 a Švédsko jen 18. Kdybychom to dotáhli k německých číslům, mohlo tu žít ročně o 200 lidí víc a být o 200 nešťastných rodin méně. Rozdíl je právě ve vnímání lidí a v nastavení a vymáhání sankcí.
Jste ze středních Čech. Jel jsem nedávno z Prahy do Kutné Hory, po dvouproudové „jedničce“, a říkal si, že jsme přece nevyhráli život na kole štěstí. Desítky kamionů, necítil jsem se bezpečně. Neměli bychom spíš taky něco dělat s nákladní dopravou a vyhnat ji ze silnic, které pro takové kolosy nejsou vhodné?
Kamiony z „jedniček“ nevyženeme, dokud budeme kupovat zboží z dovozu a budeme exportní ekonomikou. Kamiony paradoxně vyháníme z dálnic na „jedničky“ a „dvojky“ tím, že mýto je jen na dálnicích. Vzhledem k tomu, že, jak mi říkal jeden dopravní projektant, projetí jednoho kamionu poškodí silnici stejně jako projetí 10 tisíc osobáků, myslím, že by bylo spravedlivé, aby kamiony přispívaly více na všech typech silnic.
Kamionová doprava ve špičkách v podstatě obsadí jeden pruh dálnice. Říká se, že máme levné mýto, tak to všichni brázdí přes nás. Co s tím?
Zavedl bych satelitní systém, kdy kamiony platí mýto na všech typech silnic a osobáky neplatí ani na dálnici. Řidiči osobních vozů to platí ve spotřební dani z pohonných hmot. Tím by se vyloučilo objíždění úseků s mýtem jak kamiony, tak osobáky, kteří si z nějakých důvodů nechtějí koupit dálniční známku. Tak bychom dostali maximum dopravy na dálnice z paralelních silnic a z vesnic. A ještě bychom ušetřili na složitém systému prodeje dálničních známek řidičům osobních aut. A řidiči osobáků by to jistě také uvítali.
A samozřejmě, nedodržování pravidel čtyřicetitunovým kamionem je nebezpečnější, než osobákem. Pomohly by větší pokuty, zadržení řidičáku a častější kontroly policie.
Mluvíte o policii, aby pokuty nebyly vnímány jako buzerace, ale není spíš větší problém, že na dálnicích a jedničkách nejsou policisté prakticky vidět? Třeba kontrolní vážení kamionů jsem viděl naposledy někdy okolo roku 2005…
Malá přítomnost policie na silnicích má několik důvodů. Je to podstav u dopravní policie, nedostatek financí a v neposlední řadě také nepopularita policejních kontrol u veřejnosti, kvůli které se do toho nechce části politiků. Pokud ovšem vezmeme těch 80 miliard škod ročně, mrtvé a zraněné, jejich léčení, zatímco nevytváří hodnoty a neplatí daně, jsem přesvědčen, že by se investice do dopravní policie nám všem velmi vyplatila. Ale hodně by pomohlo i zavést zcela automatizovaný systém pokut za rychlost, kdy záznam z radaru systém automaticky vyhodnotí, určí vlastníka vozidla a výši pokuty, vytiskne, dá do obálky a za pár dní má vlastník vozidla pokutu ve schránce, s tím, že se pokuta zvyšuje podle toho, za jak dlouho zaplatí a že může prokázat, že auto řídil někdo jiný – jako to mají ve Francii. U nás zatím každý záznam prověřuje člověk.
A nebylo by řešení část kamionové dopravy přesměrovat na železnici?
V dopravě je dnes rozhodující rychlost a flexibilita a v tom železnice kamionům těžko konkuruje. Další věc je, že kapacita většiny hlavních železničních tratí je už naplněná.
Petr Vrabec