Ruský peněžní ústav Sberbank odchází z Evropy. Největší ruská banka to odůvodnila velkým odlivem hotovosti z dceřiných firem a ohrožením bezpečnosti zaměstnanců a majetku. Ruskou invazi na Ukrajinu ovšem banka ve svém vyjádření nezmínila.
Banka, která má v průběhu dne zveřejnit finanční výsledky za rok 2021, uvedla, že už není schopna zajistit likviditu evropských dceřiných společností, ale úroveň jejího kapitálu a kvalita aktiv jsou dostatečné k tomu, aby mohla vyplatit peníze všem vkladatelům.
„V současné situaci se Sberbank rozhodla opustit evropský trh,” uvedla banka v prohlášení. „Dceřiné banky skupiny čelily abnormálnímu odlivu hotovosti a ohrožení bezpečnosti svých zaměstnanců a poboček,” dodala.
Bezprecedentní kroky západních zemí, které mají izolovat ruskou ekonomiku a finanční systém kvůli ruské invazi na Ukrajinu, zahrnují i sankce vůči ruské centrální bance a vyloučení některých bank z globálního platebního systému SWIFT.
Tento postih dopadl na finanční ústavy VTB, Rossiya, Otkritie, Novikombank, Promsvjazbank, Sovkombank a VEB.RF. Sberbank mezi nimi není.
Mohlo by vás zajímat
Evropská centrální banka (ECB) na počátku týdne varovala, že Sberbank Europe hrozí krach kvůli hromadnému vybírání vkladů, které vyvolala ruská invaze, a nařídila uzavření evropské divize Sberbank.
Veškeré obchodní aktivity společnosti Sberbank Europe zakázal na pokyn ECB v úterý rakouský finanční regulátor. Maďarská centrální banka se rozhodla odebrat licenci místní dceřiné společnosti Sberbank.
Kroky k odnětí bankovní licence Sberbank CZ v pondělí zahájila také Česká národní banka.
Klienti zpozorněte
Banka včera vydala informace pro klienty ohledně splácení úvěrů.
„V souladu s rozhodnutím ČNB ze dne 28.2.2022 není od tohoto dne umožněno přijímat na bankovní účty vedené u Sberbank CZ, a.s. jakékoliv platby, s výjimkou plateb, které jsou určeny na úhradu splátek úvěrů, nebo plateb určených na mimořádné splátky či předčasné splacení těchto úvěrů.,“ uvedla na sbvém webu.
Více informací k tomuto rozhodnutí lze nalézt na internetových stránkách ČNB.
Zároveň 28. února obdržel Garanční systém finančního trhu „Oznámení České národní banky o neschopnosti Sberbank CZ, a.s. dostát závazkům vůči oprávněným osobám za zákonných a smluvních podmínek.“.
„Toto oznámení znamená, že banka je povinna ke dni 28. 2. 2022 předat informace o výši zůstatku na jednotlivých účtech klientů Garančnímu systému finančního trhu. V souvislosti s tímto požadavkem nesmí dojít ke změně zůstatků na účtech klientů, není tedy bohužel nadále možné používat prostředky na úhradu splátek z prostředků, které se na účtech nachází. Více informací k systému výplaty a podmínek výplaty naleznete pod tímto odkazem,“ upozornila Sberbank.
Výjimkou jsou bankou vedené splátkové účty, kdy zůstatky na těchto účtech jsou považovány za prostředky určené na splátku úvěru. Pokud již nyní hradíte splátky na účet, který začíná číslicí 8, pak v úhradě splátek můžete nadále pokračovat prostřednictvím tohoto účtu (tyto účty byly používány při poskytnutí spotřebitelského úvěru, kdy nedošlo k založení běžného účtu).
„Pro účely splácení úvěrů jsou nyní k dispozici níže uvedené účty, na které je možné prostředky zasílat. Věnujte prosím pozornost přesnému označení úvěru (sloupec variabilní symbol výše), ke kterému platbu zasíláte. Variabilní symbol je identifikátorem pro správné připsání částky k úhradě Vašeho úvěru. Jak jsme již uvedli výše, aktuálně není možné provádět splátky úvěrů z běžných či jiných depozitních účtů u SBCZ,“ pokračuje banka ve svém sdělení.
Od 7.3.2022 budeme prostřednictvím emailové zprávy odesílat na Váš email, který máme od Vás k dispozici, další informace ke splácení Vašeho úvěru, zejména informaci o aktuální výši zůstatku na účtu pro splácení, výši měsíční splátky, den splatnosti splátky a číslo účtu pro splácení. Vaše případné dotazy týkající se splácení úvěrů můžete posílat emailem na adresu [email protected], či se obraťte na vašeho bankéře,“ stojí dále v komuniké ruské banky.
Sberbank CZ zpřístupnila v internetovém bankovnictví pro komerční klienty (Sberbank Online Banking) možnost ověřit si výši zůstatku na účtu i zadané trvalé platby nebo inkasa z účtu.
„Internetového bankovnictví pro retailové klienty (Sberbank Online) je vzhledem k vysokému zájmu klientů o znovuzpřístupnění služby spouštěno postupně. Nadále však nebude možné provádět přes internetové bankovnictví žádné transakce. Všichni klienti mají možnost zjistit si výši zůstatku rovněž přes ATM, na call centru 800 133 444 nebo kontaktováním svého bankéře. Zůstatky na účtech klientů byly zafixovány k datu 28.2., a podle výše těchto zůstatků bude postupovat Garanční systém finančního trhu při výplatě náhrad prostřednictvím vybraných poboček Komerční banky, a.s,“ doplnil peněžní ústav.
(nik, čtk)