Třemošnický výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla si připomíná 205 let působení na trhu. Při této příležitosti pozval své významné obchodní partnery a zákazníky do sídla firmy, kde na hosty čekal nevšední zážitek: jízda zrenovovanou legendární Slovenskou strelou, kterou jako podporu oslavy výročí a propagaci této národní kulturní památky přistavila do DAKO-CZ sesterská společnost skupiny Czechoslovak Group, kopřivnická Tatra Trucks.
V pátek dopoledne jezdil po trati Žleby – Třemošnice neobvyklý motorový vůz s označením M290.002. Jasně červeně zbarvená Slovenská strela, která v minulých dvou letech prošla kompletní rekonstrukcí a díky akcionářům společnosti Tatra Trucks se nejen vrátila přesně do podoby z roku 1936, kdy byla vyrobena, ale hlavně na koleje. Z historického města Žleby vozila zákazníky DAKO-CZ přímo do areálu společnosti.
Symbol úspěšné československé železnice
„Jsme rádi, že jsme se se sesterskou společností Tatra Trucks domluvili na příjezdu Slovenské strely. Železnice je základem našeho podnikání a je pro nás, stejně jako pro naše zákazníky, životní vášní. V České republice dnes není větší symbol úspěšné historie československé železnice než Slovenská strela. Proto věřím, že pro naše obchodní partnery i zákazníky bylo svezení touto oživlou legendou velkým zážitkem. A jsem zároveň ráda, že si Slovenskou strelu mohli prohlédnout a vyfotit i naši zaměstnanci,“ říká manažerka marketingu DAKO-CZ Jana Kavalír.
Na akci, jíž vyvrcholilo celoroční připomínání 205letého výročí založení společnosti, nechyběli významní domácí i zahraniční hosté. Pozvání přijali například hosté ze společností Stadler, Tatravagónka Poprad, CZ LOKO, Cargo Wagon, ZSSK, Hupac a řady dalších domácích i zahraničních společností, s nimiž DAKO-CZ úspěšně podniká.
Růst a investice i během pandemie
„Naše aktuální jubileum je sice půlkulaté, ale pro nás velmi významné. Za posledních pět let prošla naše společnost velkou proměnou. V roce 2019 jsme poprvé prolomili miliardový obrat a díky zakázkové naplněnosti a masivním investicím do výroby i vývoje našich produktů stále rosteme. Rád říkám, že za pochodu budujeme společnost na dvoumiliardové obraty,“ uvádí předseda představenstva DAKO-CZ Lukáš Andrýsek.
V minulém roce, navzdory koronavirové pandemii, společnost dokázala vybudovat novou výrobní halu. Díky komplexnímu projektu logistika přeskupila výrobu tak, aby minimalizovala nadbytečné úkony a přesuny surovin i produktů v rámci výroby. Zároveň otevřela nové servisní středisko, kde se věnuje opravám použitých brzd a komponent své výroby. V posledních letech společnost investovala do výroby několik set milionů korun.
Brzdové komponenty pro metro
Ruku v ruce s tím šla potřeba získávat nové zaměstnance jak do výrobních, tak technických pozic. Vzhledem k nedostatku technicky vzdělaných pracovníků na trhu se společnost odhodlala k otevření DAKO akademie, kde si montážní dělníky a pracovníky do obrobny sama vychovává.
Mezi největší zakázky, které společnost v poslední době získala, bezesporu patří dodávky brzdových komponent pro soupravy metra Siemens určené pro londýnskou linku metra Piccadilly. Do roku 2025 dodá třemošnický výrobce brzdové komponenty pro celkem 846 souprav metra. Hodnota zakázky činí 100 milionů korun, navazující opce ji však mohou zněkolikanásobit. Díky úspěšnému období se společnost letos stalo Firmou roku Pardubického kraje a postoupila do celorepublikového finále.
DAKO-CZ dodává brzdové systémy a komponenty pro nákladní a osobní vozy, příměstské jednotky, lokomotivy, vozy metra i tramvaje. Kromě společností Siemens Mobility a Stadler Rail Group patří mezi významné odběratele produktů společnosti DAKO-CZ například též Tatravagónka Poprad či Škoda Transportation. Kolejová vozidla s brzdovými systémy či komponenty DAKO jsou provozována nejen v Evropě, ale také například v Číně, Indii, Malajsii, Indonésii, Alžírsku a Saudské Arábii, kde spolupracuje se světovými výrobci kolejových vozidel a provozovateli kolejové dopravy.
(ede)