Námořní dopravu surovin do Česka dál brzdí velké problémy. Ceny dodávek na moři prostřednictvím přepravních kontejnerů vzrostly za poslední rok téměř dvojnásobně, potíže jsou i s nedostatkem volných kapacit a prodlužováním dodávek. Vyplývá to z ankety ČTK mezi logistickými firmami, které zajišťují námořní dopravu do ČR.
Ceny v námořní dopravě stoupají dlouhodobě. Podle Lukáše Ridoška s firmy Multitrans už nyní téměř atakují cenu, za jakou by se dal přepravovat kontejner velikosti 40 po silnici. V současnosti stojí takto velký přepravní kontejner při cestě z Číny do ČR kolem 20 tisíc dolarů (cca 428 tisíc korun), loni v tuto dobu to podle Ridoška bylo kolem 11 až 12 tisíc dolarů (238 až 260 tisíc korun). Ceny výrazně rostou také v posledních týdnech. Podle dat společnosti Geis CZ stoupl index cen přeprav do Evropy z Číny za poslední dva měsíce zhruba o čtvrtinu.
Příčin velkého růstu cen je několik. Ředitel DB Schenker Tomáš Holomoucký v této souvislosti upozornil především na dlouho trvající velký nedostatek přepravní kapacity na lodích i kontejnerů. Nejde přitom jen o nedostatek kontejnerů nebo přepravců. Podle Ridoška chybí i řidiči či vozidla, která svážejí zboží do přístavů. Situaci navíc komplikuje i pokračující pandemie koronaviru. Problémy přitom nejsou jen v Číně a dalších asijských zemích, kritická je i situace v USA.
Vedle toho se prodloužily i přepravní doby. „Lodě neplují na čas, doba přepravy se prodlužuje, dopravní řetězce jsou narušené lokálními problémy,“ řekl David Knobloch z Geis CZ. Připomněl například nedávné záplavy v Německu, které narušily překládku zboží na železnici. Potíže jsou však i přímo na místech naložení zboží. Nalodění kontejneru nyní podle Ridoška trvá i více než 30 dní.
To vše má vliv na kvalitu služeb. „Začíná se to již projevovat nedostatkem některých materiálů nebo výrobků z jihovýchodní Asie. Také proto mnoho firem začalo objednávat zboží na vánoční trh již v předstihu začátkem prázdnin, což je o několik měsíců dříve než obvykle,“ podotkl Holomoucký. Jeho firma i proto v minulých týdnech spustila z Číny novou kamionovou linku.
Výpadky v dodávkách však zaznamenává i silniční nákladní doprava. Problémem jsou právě chybějící suroviny ze zahraničí. To dopravcům komplikuje plánování dodávek, a tím zvyšuje jejich náklady.
ČTK