Sdružení železničních dopravců (ŽESNAD) si stěžuje na nekomunikaci hlavního města, které schválilo výběrové řízení na dvě nové příměstské linky. Magistrát k tomu uvádí, že tendr na dopravce dvou nových linek je schválen a další změny již nejsou možné. Hlavní problém spočívá v tom, že příměstské vlaky budou pravidelně křižovat první koridor směrem na Brno, kde je už teď projetí trati téměř nemožné, a zaberou i trasu z Malešic.
Pravidelná osobní doprava významně zatíží jednokolejnou „malešickou“ trať, kam už se s největší pravděpodobností mnoho nákladní vlaků jednoduše nevejde. Linka S49 aktuálně jezdí z Libně přes Holešovice a Bubeneč do Roztok u Prahy. Nová linka S61 by v budoucnu měla spojit Hostivař a Běchovice.
Přesmyk v nedohlednu
„Přes Prahu lze po železnici ze všech směrů projet pouze ve dvou variantách. Jedna je přes hlavní nádraží, kde Správa železnic z logických důvodů nákladní vlaky nechce trasovat, a od aktuálního vydaného kolaudačního rozhodnutí Nového spojení tam nákladní vlaky od desáté hodiny večerní až do šesté ranní ani nesmí. V denní době, kdy jezdí osobní doprava, se tam nákladní vlak nevejde,“ popisuje aktuální situace prezident ŽESNAD Martin Hořínek.
Přeplněnost a komplikované křížení tratí by mohl vyřešit Libeňský přesmyk, díky kterému by vlaky směřující z Malešic do Holešovice mohly projet mimoúrovňově, a nemusely by tak čekat na volný hlavní koridor. Malešická varianta je tak podle něj druhou variantou. Jedná se však o jednokolejnou trať, jejíž kapacita je logicky velmi omezena. Paradoxní je, že využívaný tunel na této trase pod vrchem Tábor, je již od svého vzniku připraven na dvě koleje.
„Když tam dáte osobní dopravu v taktu, mnoho nákladních vlaků tam neprojede. Libeňský přesmyk, o kterém se aktuálně hovoří, byl projektován již před patnácti lety a dodnes se to nerealizovalo. Ten by situaci pomohl,“ uvádí Martin Hořínek.
Omezení nákladů
Pokud v dohledné době nedojde k nějaké zásadní změně, podle ŽESNAD nákladní vlaky na dotčených tratích neprojedou v denní době v požadovaných počtech.
„I když ŽESNAD jedná s ROPIDem, který vlaky objednává, nepodařilo se nám nic dohodnout. ROPID si představuje, že z kolejí vedoucích přes Prahu udělá tramvaje. Proti tomu nic nemáme, pokud by existovala oddělená infrastruktura zvlášť pro nákladní a osobní dopravu, což není,“ říká Martin Hořínek.
ROPID se brání s tím, že ohledně souběžné nákladní dopravy je připraven k diskuzi.
„S ŽESNAD průběžně komunikujeme. Jejich problém vnímáme především v souvislosti s absencí Libeňského přesmyku, což považuje Praha i ROPID za zásadní problém i z našeho pohledu,“ říká Filip Drápal.
Dodává, že samotný ROPID věří v to, že Správa železnic stavbu skutečně zrealizuje nejpozději mezi lety 2024 a 2027. Zároveň ale upozorňuje na to, že po dobu této stavby může z důvodu výlukové činnosti dojít i k určitému omezení plánovaného provozu linky S49.
Světlo na konci tunelu
Přestože se zdá být aktuální situace v dohledné době neřešitelná, jistou naději přináší novela zákona o dráhách. Ta nyní čeká ve sněmovně na druhé čtení.
„Pokud by prošel pozměňovací návrh poslance Kolovratníka a vyčlenila by se část dráhy jako specializovaná infrastruktura pro nákladní dopravu, pak by měla nákladní doprava jistotu, že Prahou projede,“ vysvětluje Martin Hořínek.
V takovém případě by Nové spojení od hlavního nádraží mohlo být specializovanou infrastrukturou pro osobní dopravu. Obě trasy by tak splňovaly předpokládanou definici pro možnost vyčlenění jako specializovaná infrastruktura, protože jedna trasa je alternativou té druhé.
Nového dopravce pro linku S49 musí Praha vybrat nejpozději do konce roku 2024. Aby mohla vzniknout nová linka S61, musí se nejdříve dokončit potřebná infrastruktura, včetně nových zastávek.
Lucie Přinesdomová