Plzeňští úředníci chybovali při zadání veřejné zakázky na údržbu kamerového systému v parkovacích domech. Požadovali po podnikatelích, aby doložili bezpečnostní prověrku na stupeň Důvěrné. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže to označil za diskriminační a zakázku zrušil.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže konstatoval, že Statutární město Plzeň v  případě zadání veřejné zakázky „Údržba Městského kamerového systému (MKS) v Plzni a Proměnného dopravního značení (PDZ) pro parkovací domy Rychtářka a Nové Divadlo v Plzni“ postupovalo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. ÚOHS proto jako opatření k nápravě nezákonného postupu zadavatele zrušil zadávací řízení na zmíněnou veřejnou zakázku.

[mn_protected]

Postup zadavatele při zadávání veřejné zakázky vedl k porušení zásady zákazu diskriminace, když do „jiných požadavků“ stanovil povinnost uchazeče doložit „Osvědčení podnikatele vydané Národním bezpečnostním úřadem pro stupeň Důvěrné“.

Mohlo by vás zajímat

rozhodnutí antimonopolní úřad mj. konstatoval, že zadavatel nebyl tento požadavek oprávněn stanovit, protože se v případě předmětné veřejné zakázky nejedná o veřejnou zakázku v oblasti obrany nebo bezpečnosti a tento požadavek ani bezprostředně nesouvisí s předmětem veřejné zakázky. Z tohoto důvodu nelze důvodně očekávat, „že dodavatel bude při plnění veřejné zakázky přicházet do styku s utajovanými informacemi podle zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů, a tudíž není nezbytné, aby dodavatel měl osvědčení podnikatele vydané Národním bezpečnostním úřadem pro stupeň Důvěrné, které by dodavatele opravňovalo k přístupu k utajovaným informacím podle uvedeného zákona, přičemž tento postup vedl k porušení zásady zákazu diskriminace, když se zadávacího řízení na veřejnou zakázku mohli účastnit jen ti dodavatelé, kteří splňovali předmětný požadavek, a tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky a dosud nedošlo k uzavření smlouvy.“

Úřad rovněž uvádí, že „postup zadavatele v předmětném zadávacím řízení je zatížen nezhojitelnou vadou v procesu zadávání, když zadavatel pochybil při vymezení zadávacích podmínek, a zároveň za situace, kdy zadávací řízení je již ve fázi po podání nabídek, představuje zrušení zadávacího řízení jediné možné nápravné opatření, které Úřad může zadavateli uložit“.

[/mn_protected]

Město Plzeň má zároveň povinnost uhradit náklady řízení. ÚOHS tak rozhodl podle § 118 zákona o zrušení veřejné zakázky nebo jen jednotlivého úkonu zadavatele. Paušální částka nákladů na řízení činí 30 000 korun.

Kristián Chalupa