Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) čeká přepracování. Vláda v pondělí odsouhlasila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) jeho stažení z Poslanecké sněmovny. Hnutí ANO i nový ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD) opakovaně kritizují, že aktuální návrh rozpočtu pro následující rok počítá s vyššími příjmy, než jaké jsou na výdajové straně státního rozpočtu.

Podle kritiků v návrhu chybí na krytí plánovaných výdajů 37,2 miliardy korun. Bednárik už dříve uvedl, že podle něj je potřeba vyřešit „rozpočtové Waterloo, které na ministerstvu dopravy zavládlo“, aby bylo možné pokračovat ve výstavbě klíčových dálnic, silnic i železnic.

Ohrožení dopravních projektů

Na chybějící miliardy upozorňoval také generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Nekryté finance ohrožují stavbu dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova, silnici mezi Mladou Boleslaví a Martinovicemi, obchvaty měst i výkupy pozemků u Pražského okruhu nebo železniční projekty.

Mátl už dříve uvedl, že u staveb, které nejsou finančně kryté, není podle něj možné uzavírat smlouvy. Státní fond dopravní infrastruktury má mít v roce 2026 příjmy ve výši 144,6 miliardy korun. To je o 15,7 miliardy méně oproti schválenému rozpočtu fondu na letošní rok. Počítá se přitom s výdaji ve výši 187 miliard korun.

dálnice obrana státu
Mezi výdaje státu na obranu je započítáno i dokončení dálnice D11 do Polska. Ilustrační snímek. Foto: ŘSD

Ministr dopravy po svém jmenování uvedl, že dalším zdrojem financování dopravní infrastruktury může být například zvýšené čerpání peněz z evropských fondů. Konkrétně zmínil Modernizační fond nebo program SAFE.

Nesmyslný nárůst výdajů

Způsob sestavování rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury kritizoval v debatě Vize pro chytrý státní rozpočet, kterou pořádal Ekonomický deník, i předseda Národní rozpočtové rady Mojmír Hampl.

Pro roky 2027 a 2028 se pro fond počítá s částkami 243 a 311 miliard korun. Podle Hampla Česko zažívá nesmyslný nárůst výdajů na dopravní infrastrukturu. „Jdeme do absolutního extrému, kdy za nějaké dva roky mají výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury vzrůst na dvojnásobek. Ze 160 miliard na více než 311 miliard korun,“ popsal Hampl a důrazně varoval: „To je úplně mimo proporce ekonomiky.“

Mohlo by vás zajímat

Za dodatečné peníze se podle něj přitom nemají stavět jen důležité páteřní linky nebo dálnice, které Česko jako tranzitní země uprostřed Evropy nutně potřebuje. „Najednou budeme přestavovat nástupiště v Uherském Hradišti za miliardu korun. V Tišnově přestavíme nádraží za 3,5 miliardy a v Děčíně za 4 miliardy. To je přece úplný nesmysl,“ míní Hampl.