Podíl recyklovaných materiálů, který budou muset výrobci nových vozů využívat, bude nižší. Původně navrhovala Evropská komise vyšší procento. Zmírnění přichází spolu s dohodou mezi zástupci Evropského parlamentu a Rady EU o oběhovém hospodářství, která se vztahuje na celý životní cyklus vozidel. Výrobcům se ulevilo jen částečně.
Dohoda mění první fázi povinných cílů pro obsah recyklovaných materiálů v nových vozidlech. „Oceňujeme především nastavení úvodního cíle u plastů na 15 procent až po šesti letech, což dává výrobcům nezbytný čas na technologickou a dodavatelskou přípravu,“ sdělil výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Zdeněk Petzl.
Co se může zkomplikovat
Evropským parlamentem původně prošel návrh, aby procent bylo 20. Do deseti let se měl za určitých podmínek tento poměr zvýšit na 25 procent. A to zůstává i nyní. Podle Petzla kvůli tomu přetrvávají zásadní obavy. „Zejména v kombinaci s požadavkem na vysoký podíl uzavřené materiálové smyčky,“ uvedl.
Vyloučení materiálů a zbytků z výroby (pre-consumer recyklátů), které jsou kvalitní, dohledatelné a reálně dostupné, považuje sdružení AutoSAP za krok, který může významně zkomplikovat plnění regulace.
„Pozitivně vnímáme plánovanou výjimku pro malé objemy výrobců těžkých speciálních vozidel, která reflektuje specifika specializované výroby. Teprve detailní právní znění ale ukáže, zda bude tato výjimka v praxi skutečně funkční,“ sdělil Petzl Ekonomickému deníku.
Mohlo by vás zajímat
Zákaz exportu vraků
Větší udržitelnost evropského automobilového průmyslu má zajistit, kromě cílů na využívání recyklovaných materiálů, i ekologičtější design automobilů, zákaz exportu nepojízdných vozidel mimo Evropskou unii a likvidace nepoužitelných vozidel.

Návrh počítá například s tím, že vozidlo s ukončenou životností přijme autorizované zařízení. To musí odborně automobil rozebrat a materiály recyklovat. Zavádí se také požadavek, že se při každé změně vlastníka musí prokázat, že vůz není ve stavu s ukončenou životností (ELV). Výjimka se vztahuje na převody mezi soukromými osobami, nevztahuje se však na transakce uzavřené online.
Řeší se ocel a hliník
Jak Ekonomický deník informoval, součástí dohody mezi zástupci Evropského parlamentu a Radou EU je dokončení studie proveditelnosti. Na jejím základě má Komise určit cíle pro recyklovanou ocel a hliník. Posuzovat se má i proveditelnost cílů na recyklaci kritických surovin.
Po třech letech od začátku platnosti nových pravidel budou muset výrobci automobilů hradit náklady na sběr a zpracování vozidel. Zavádí se povinnost odstranit některé části aut a také kapaliny a nebezpečné látky, než se zbytky vozu začnou drtit nebo lisovat. Členské státy také budou muset zajistit kontroly, které se zaměří na sběr, zpracování a vývoz vozidel s ukončenou životností. Než ale nová dohoda vstoupí v platnost, musí ji schválit jak Evropský parlament, tak Rada.
