Úplný zákaz spalovacích motorů v roce 2035 se nekoná. Automobilky budou i nadále prodávat hybridní vozidla a motory využívající klimaticky neutrální paliva. Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA i europoslankyně Danuše Nerudová (STAN, EPP/Česká republika) vítají technologickou flexibilitu jako cestu k zachování konkurenceschopnosti. České Sdružení automobilového průmyslu ale hovoří o promarněné příležitosti a nové administrativní zátěži.

Evropští výrobci automobilů si mohou částečně oddechnout poté, co Komise představila svůj nový automobilový balíček. Zmírnila svůj původní zákaz spalovacích motorů od rok 2035 a stanovila cíl snížení emisí CO₂ o 90 procent namísto původních 100 procent.

Záchrana evropského průmyslu?

Aby se podařilo tento cíl splnit, musí se prodávat většina nových automobilů v elektrické variantě. V rámci nových pravidel ale bude povolen omezený podíl hybridních vozidel s nízkými emisemi nebo vozidel využívajících klimaticky neutrální umělá paliva. Evropský průmysl změnu částečně uvítal jako záchranné lano proti rostoucí konkurenci.

elektrické automobily
Někteří považují nový automobilový balíček za rozumný kompromis, jiní za chybu. Foto: Pixabay

Navrhovaná opatření Evropské komise týkající se snižování emisí aut nicméně nepřinášejí podle Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) jednoznačné řešení. Naopak vytvářejí novou nejistotu a administrativní zátěž pro automobilový sektor. „Výsledný návrh je spíše promarněnou příležitostí než reakcí na preference zákazníků a zhoršující se geopolitické prostředí,“ varoval výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.

Nízkouhlíková paliva a zelená ocel

Evropský komisař pro klima, nulové emise a čistý růst Wopke Hoekstra v úterý na plenárním zasedání Evropského parlamentu uvedl, že Komise má v úmyslu skloubit konkurenceschopnost a růst se snížením emisí.

„Náš automobilový průmysl je pro průmyslovou sílu Evropy naprosto zásadní. Před dvěma měsíci jsme diskutovali o budoucnosti tohoto odvětví. Slíbil jsem jeho podporu, aby společnosti nejen přežily, ale také prosperovaly na evropské půdě. Představený balíček slouží k tomuto účelu,“ prohlásil.

Výrobci automobilů mohou malou část emisí vozového parku kompenzovat nízkouhlíkovými palivy nebo zelenou ocelí, což jim poskytuje flexibilitu, aniž by se museli vzdát elektrifikace. Balíček také stanoví národní požadavky na elektrifikaci, například pro firemní vozové parky, které představují významnou část prodeje nových vozidel. Automobilky musí zajistit, že vozidla budou mít komponenty vyrobené v EU, čímž podpoří domácí výrobce.

Mohlo by vás zajímat

Uvolnění tlaku pro výrobce

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvítalo flexibilitu balíčku a zdůraznilo, že nabízí prostor pro uvolnění tlaku na dodržování předpisů a zároveň umožňuje výrobcům pokračovat v investicích do elektromobility.

Neziskový sektor ale změny kritizuje. Organizaci Transport & Environment (T&E) se nelíbí oslabování klimatických cílů. Revize vyslala automobilkám „matoucí signál“, protože povolila pokračování prodeje vozidel se spalovacím motorem navzdory cíli EU postupně je do roku 2050 vyřadit. Navíc to umožní čínské konkurenci zvyšovat náskok ve vývoji nových elektromobilů.

Nerudová: Potřebujeme jasné podmínky

Evropští poslanci většinově přivítali změnu postoje bruselské exekutivy a větší flexibilitu pro automobilky. Danuše Nerudová (STAN, EPP/Česká republika) zdůraznila potřebu srozumitelných podmínek pro evropský průmysl a zároveň podporu smíšených technologických řešení. „Domnívám se, že je nezbytné, abychom průmyslu poskytli stabilní a předvídatelné podmínky, v nichž může růst, inovovat a investovat. Alternativní řešení mohou přispět ke snížení emisí a pomoci překlenout propast tam, kde plná elektrifikace ještě není proveditelná pro všechny regiony, všechna odvětví a uživatele,“ řekla.

Peter Liese (EPP/Nizozemsko) prohlásil, že prodeje aut s hybridním pohonem rostou. Domnívá se, že alternativní řešení mohou přispět ke snížení emisí tam, kde plná elektrifikace není proveditelná. „Potřebujeme rámec, který podporuje inovace, než aby předepisoval jedinou technologickou cestu. Proto podporuji pragmatický přezkum nařízení ze strany Komise, aby došlo k realistické a ekonomicky udržitelné transformaci pro Evropu,“ řekl.

Budoucnost je elektrická

Mohammed Chahin (S&D/Belgie) naopak změnu kritizoval. Argumentoval, že poskytne výhodu konkurentům v zahraničí. „Nevím, jak tento návrh pomůže automobilovému průmyslu v Evropě? Myslím, že by Evropa měla v elektrifikaci osobní dopravy zrychlit. S tímto balíčkem riskujeme, že zvětšíme rozdíl mezi evropskými a čínskými výrobci, pokud jde o baterie, elektromobily, software i další komponenty. Opravdu se zdá, jako bychom házeli ručník do ringu s čím dál větší nejistotou,“ řekl.

Stejně se vyjádřil i Gerben-Jan Gerbrandy (Renew/Nizozemsko). „Debata se netýká klimatické politiky. Jde o ekonomiku a fyzikální zákony. Elektromotor přeměňuje 95 procent energie na pohyb a spalovací motor pouze 30 procent. Proto je budoucnost elektrická. Tato technologie je jednoduše lepší z hlediska spotřeby energie i nákladů. Abychom zachránili evropský automobilový průmysl, máme jednu jedinou výzvu. Jak být konkurenceschopní na globálním trhu s elektromobily,“ prohlásil.