Přeprava nákladu po světových mořích a oceánech může být rychlejší a také bezemisní. Stačí přejít od topných olejů na jaderný pohon. Ambiciózní změnu doporučuje expertní zpráva společností Lloyd’s Register a LucidCatalyst pro amerického provozovatele nákladních lodí Seaspan Corporation. Jenže tak snadné to nebude, namítají skeptici.

Lloyd’s Register a LucidCatalyst ve své zprávě zkoumají technický, ekonomický a regulační potenciál využití malých modulárních reaktorů na kontejnerových lodích. Hlavní závěr zní, že kontejnerová loď s jaderným pohonem o kapacitě 15 tisíc standardních lodních kontejnerů by dosahovala o 39 procent větší rychlosti než plavidla poháněná ropnými palivy. Díky odstranění palivových nádrží by navíc uvezla o pět procent více nákladu.

Hlásí se Číňané i Korejci

Další úspora vznikne při nákupu emisních povolenek či úhradě jiných poplatků za emise oxidu uhličitého. V případě velkých rejdařství to vychází na miliony dolarů ročně. Autoři studie dále navrhli plán, jak mohou jaderné pohonné jednotky dosáhnout komerční připravenosti do čtyř let. Náklady na jaderné pohony by neměly přesáhnout 4000 dolarů za kilowatt výkonu. Při vysokém zájmu, tedy nasazení na více než 1000 nákladních lodí, by náklady na modulární reaktor mohly klesnout pod 1000 dolarů/kW.

Využití této technologie zkoumají také Číňané a Korejci. Divize koncernu Hyundai se zaměřením na stavbu lodí již v únoru oznámila, že vyvíjí plavidlo poháněné malým jaderným reaktorem. První takovou loď chce postavit do konce desetiletí. Dodavatelem reaktoru by mohl být americký TerraPower. Konkurenční čínská loděnice připravuje stavbu kontejnerové lodi poháněné 200megawattovým thoriovým reaktorem.

Zkušenosti už s tím jsou

Nejedná se o žádné bláznivé sci-fi. Jaderné pohony se už desítky let využívají na amerických letadlových lodích, ruských ledoborcích, ale také na atomových ponorkách. Současně však platí, že pokusy využít jaderný pohon na nákladních lodích v minulém století ztroskotaly. Hlavně na nepříznivé ekonomice provozu. Platby za emise spolu s pokrokem ve vývoji malých modulárních reaktorů však mohou staré pořádky změnit.

Nadšení pro jaderný pohon však část odborníků nesdílí. Příkladem může být George M. Moore, jehož polemický článek vyšel na webu Bulletin of the Atomic Scientists loni v září. Zmiňuje obavy o jadernou bezpečnost a ochranu takových plavidel. „Ty dělají z vývoje jaderných komerčních lodí v éře mezinárodního terorismu a pirátství obzvláště špatný nápad. A to ani nemluvě o nákladech na jejich pojištění,“ napsal Moore.

Mohlo by vás zajímat

Jak to vidí skeptik

Neúspěch prvních lodí s jaderným pohonem v minulém století způsobila také silně negativní reakce veřejnosti. „Přístavy, které jim povolovaly přístup, tak činily na základě zvláštního povolení, často jako jednorázovou povolenou návštěvu. Zejména v Japonsku se proti těmto plavidlům konaly veřejné demonstrace s odkazem na obavy o životní prostředí a bezpečnost,“ připomněl George M. Moore.

Od té doby se mnoho odehrálo – teroristické útoky z 11. září 2001, havárie jaderných elektráren v Černobylu a Fukušimě či únosy velkých dopravních lodí somálskými piráty. „Na rozdíl od vojenských lodí s jaderným pohonem, které si udržují pravděpodobně značnou bezpečnostní ochranu, se obchodním lodím poskytuje relativně malá bezpečnostní ochrana. I kdyby veřejnost akceptovala používání lodí s jaderným pohonem v přístavech, na moři by byla nezbytná nákladná bezpečnostní opatření,“ dodává Moore.