Letiště Václava Havla Praha po více než dvaceti letech příprav získalo zatím nepravomocné územní rozhodnutí pro stavbu paralelní dráhy. Projekt má zvýšit kapacitu letiště, zrychlit přílety a odlety či umožnit noční uzavírku. Rozhodnutí ale opět rozvířilo emoce u městských částí i obcí, které zasahuje letištní provoz.

Projekt paralelní dráhy je součástí rozsáhlé modernizace pražského letiště. Spolu s vydáním územního rozhodnutí se otevírá podle společnosti Letiště Praha další etapa k realizaci klíčové součásti infrastruktury.

Stavební úřad posunul tímto rozhodnutím projekt paralelní dráhy významně vpřed. Je pro nás zásadní, aby příprava projektu probíhala v souladu s veškerými právními, environmentálními a bezpečnostními normami,“ uvedl místopředseda představenstva Letiště Praha Jiří Kraus. Odborný tým je podle něj připravený i nadále aktivně spolupracovat se zúčastněnými stranami.

Absurdní stavba?

Městské části i obce se o rozhodnutí dozvěděly ve čtvrtek. Odvolání už zvažuje například městská část Praha Suchdol. Podle starosty Petra Hejla (člen STAN zvolený za SOS Suchdol) je absurdní, že se bude dráha stavět. „Kapacita dráhového systému letiště je na obsluhu území dostatečná,“ sdělil Ekonomickému deníku Hejl. Jako příklad jmenoval i vídeňské letiště, které před 14 dny zrušilo plány na výstavbu třetí dráhy. Růst počtu cestujících umožňují podle letiště i dosavadní dráhy.

Na vývoj ve Vídni upozorňuje i předseda Sdružení pražský letištní region (PAR) Vladimír Vytiska. Úřady by podle něj měly brát v potaz, že byl projekt nové dráhy pozastavený navzdory platnému stavebnímu povolení.

Mohlo by vás zajímat

Praha-Suchdol má výhrady zejména k vysoké hlukové zátěži nad městskou částí. Podle Hejla má vůči občanům závazek z referenda. „Vedení obce se zavázalo k tomu udělat vše proto, aby nebylo vyhlášené takzvané ochranné hlukové pásmo na území Suchdola,“ uvedl Hejl.

Městské části budou postup koordinovat

Odvolání chystá také městská část Praha-Nebušice. „Pro Nebušice je stavba opravdu devastující, takže využijí všech zákonných prostředků k odvolání a vymezení se proti této stavbě, která by nás opravdu velice zasáhla,“ řekl starosta Viktor Komárek (STAN). Postup chce koordinovat s městskou částí Praha-Suchdol. I Praha-Nebušice má výhrady zejména k vysoké hlučnosti.

Letiště Praha
Letiště Václava Havla Praha usiluje o druhou dráhu již roky. Foto: Tereza Čapková

Místostarosta města Hostivice Přemysl Šanovec (Středočeši2012.cz) uvedl, že rozhodnutí přišlo datovou schránkou a má 152 stránek, musí se s ním proto nejdříve seznámit. Město už dříve požadovalo například modernizaci železniční tratě mezi Prahou a Kladnem nebo komunikaci s obyvateli „ze samot“ mezi letištěm a železniční dráhou.

Naopak podporu má výstavba paralelní dráhy na letišti od Prahy 6. „Mezi hlavními pozitivy vidíme například ukončení nočních letů, zvýšení bezpečnosti letecké dopravy a konec využívání příčné dráhy,“ uvedl starosta městské části Jakub Stárek (ODS). Dodal, že podle stanoviska letiště je očekávaný termín zprovoznění až kolem roku 2040.

Větší bezpečnost a spolehlivost

Letiště Praha uvedlo, že díky nové dráze bude možná provozní uzavírka celého letiště v době od půlnoci do půl šesté ráno, a to díky vyšší kapacitě během denní doby. Dvě dráhy, jedna primárně pro odlety a druhá pro přílety, zkrátí čekání letadel ve vzduchu i pojezdové časy na zemi, to by mělo snížit hluk i emise. „Dvě paralelně orientované dráhy přispějí ještě k vyšší provozní bezpečnosti a spolehlivosti celého letiště,“ informovalo Letiště Praha. Dojde podle něj zároveň ke zrušení současné vedlejší dráhy, což by mělo ulevit obydleným částem Prahy a Kladenska.

Výstavbu druhé dráhy už roky opakovaně zpomalují podle Letiště Praha soudní spory, nové legislativní požadavky a také nutnost doplnit nebo přepracovat dokumentaci mimo jiné i podle připomínek dotčených orgánů a veřejnosti. „Obnovení územního řízení bylo umožněno potvrzením platnosti Zásad územního rozvoje Středočeského kraje v únoru 2023,“ sdělilo Letiště Praha.