Ceny skipasů na českých horách vzrostou v této sezoně proti loňsku v průměru o dvě až tři procenta. V případě jednodenního skipasu se budou ceny pohybovat od zhruba 750 do 1000 korun. Uvedl to ředitel Asociace horských středisek ČR Libor Knot. Dodal, že ceny v posledních letech kvůli konkurenci Rakouska a Itálie téměř nerostou, což snižuje marže skiareálů. Profitabilita tak podle něj klesá.
Do modernizace a rozšíření služeb skiareály investovaly před začátkem zimy zhruba 850 milionů korun. To je meziročně asi o 50 milionů více. Přibližně polovina částky směřovala do technologií, které pomáhají snižovat dopady výkyvů počasí.
Růst cen skipasů a investice areálů
Navýšení cen skipasů o dvě až tři procenta vychází z odhadu asociace. Z informací od 25 velkých a středních areálů podle ní vyplývá, že třetina středisek udržela ceny z minulé sezony. Zbylé areály zdražily o tři až čtyři procenta. V Česku funguje více než 100 horských středisek.
„Samozřejmě se nepohybujeme ve vzduchoprázdnu, české hory mají konkurenci v Alpách a v blízkých zemích, to znamená nelze ty ceny zvyšovat donekonečna tak, jak by se těm investicím líbilo. Skiareály naráží pomalu na nějaký tržní, ekonomický strop… Ta profitabilita se samozřejmě snižuje,“ řekl Knot. Investice do velkých technologií jsou podle něj stejně vysoké jako třeba v Rakousku, kde ale skipasy stojí o polovinu až dvakrát více než v Česku, dodal Knot.
Výkyvy počasí a nové technologie
Většina provozovatelů bude ceny skipasů opět měnit podle vytíženosti areálů, času nákupu nebo části sezony. Nákupem on-line lze ušetřit 20 až 30 procent. Mezi technologie, které pomáhají zvládat výkyvy počasí, patří hlavně zasněžovací systémy a akumulační nádrže. SkiResort Černá hora–Pec nově vybudoval nádrž s parkovištěm na střeše. Další investice šly do rozšíření služeb, například na Tanvaldském Špičáku i ve skiareálu Karolinka přibyla nová lanová dráha.
V minulé sezoně činily investice okolo 800 milionů korun. Dalších 950 milionů stálo rozšíření ubytovacích kapacit v Dolní Moravě o 171 apartmánů, které lze využívat celoročně. Asociace proto tuto částku do investic pro zimní sezonu nezahrnula.
Mohlo by vás zajímat

Češi nakupují vybavení dříve, roste i zájem o půjčování
Data srovnávače Heureka a řetězce Decathlon ukazují, že se Češi na zimní sporty připravují dříve než loni. Zájem o lyže v říjnu stoupl o 9,5 procenta, o snowboardy o 14,6 procenta a o běžky o 34,6 procenta. Podle Petry Baštanové z Decathlonu byla minulá sezona úspěšná a zásoby se prodaly bez výraznějších přebytků.
Řetězec Sportisimo hodnotí loňskou sezonu jako standardní. Méně sněhu v nížinách snížilo poptávku po běžkách, ale ne dramaticky. Ceny lyžařského vybavení zůstávají podle firmy srovnatelné s loňskem.
Poptávka po půjčovnách roste
Podle pražského obchodu Skicentrum Eden prodeje lyží dlouhodobě klesají, zatímco zájem o půjčení roste. Majitel Ivo Šmíd uvedl, že lyžování je dražší a lidé mají více možností, jak trávit dovolenou. Část klientů dnes raději volí exotiku než české hory. Vyšší zájem o půjčení potvrzuje i půjčovna LyžeGoHome. Podle ní lidé často nechtějí řešit servis a skladování vybavení.
