Umí se samy přesunout do myčky nebo zamířit za techniky. Škoda Group vyvinula systém, který umožňuje automatický pohyb tramvají v depu. „Tuto technologii dokážeme nabídnout zákazníkům,“ říká po testování ve finském Tampere Tereza Hladíková ze Škody Group.
Projekt Smart Depot (Chytré depo) pracuje s umělou inteligencí a monitoruje technický stav vozidel prostřednictvím digitálního dvojčete. Cílem je vytvořit řešení, které zefektivní údržbu i řízení provozu tramvají.
Zázemí pro testování našla Škoda Group ve městě Tampere. Autonomní systémy vyvíjí v rámci projektu Lyyli Living Lab. „Jedná se o společný vývojový a testovací ekosystém pro inteligentní městskou mobilitu, který vznikl ve spolupráci se společností Tampereen Ratikka a dalšími partnery,“ sdělila Hladíková.
Moderní infrastruktura v Tampere
Jako mobilní testovací platforma slouží tramvaj Lyyli, Škoda Smart Artic X34. Umožňuje instalaci nových digitálních a autonomních systémů a jejich testování v reálném provozu. Tampere společnost před několika lety zvolila záměrně na základě jeho moderní infrastruktury a otevřenému přístupu k inovacím.

„Smart Depot staví na našich osvědčených systémech pro kolejová vozidla a přenáší je do prostředí depa. Propojuje všechny klíčové procesy – od příjezdu vozidla až po jeho vypravení zpět do provozu,“ uvedl dříve ředitel digitálních projektů ve Škoda Group Jiří Liberda.
Cíl: Autonomní tramvaje
V Česku se Škoda Group podílí také například na projektu Didymos. Financuje ho Technologická agentura České republika v rámci programu Doprava 2020+ a kromě Škody Group jsou zapojené Intens Corporation, Ceda Maps, Západočeská univerzita v Plzni a ČVUT v Praze.
Jeho cílem je vývoj tramvaje, která dokáže komunikovat s okolím a reagovat na dopravní situace. V tomto případě jde podle Hladíkové o ověřování technologií a vytváření podkladů pro budoucí legislativní rámec: „Plně autonomní jízda v městském provozu s cestujícími je z dnešního pohledu ještě vzdálená – nejen technologicky, ale především legislativně.“
