Rekonstrukce pražského Libeňského mostu se zpozdí až o šest měsíců. A to ještě v lepším případě, pokud nedojde k dalším komplikací. Na jednání zastupitelstva hlavního města Prahy to uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Před politiky vysvětloval, co se děje se stavbou jedné z klíčových pražských spojnic. Bez přímého spojení mezi Holešovicemi a Libní, kterou most zajišťoval, zůstanou Pražané až do roku 2030.
Cesta mezi Libní a Holešovicemi se kvůli rekonstrukci Libeňského mostu mění pro tisíce lidí v každodenní zkoušku trpělivosti. Místo brzkého konce potíží, jim teď město servíruje další průtahy stavby. Na konci září předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna potvrdil, že Technická správa komunikací (TSK) nesmí zbourat historickou část Libeňského mostu. Magistrát teď hledá cestu z patové situace. A rychlá ani snadná podle něj nebude.
Bez výběrového řízení
Aktualizovanou podobu architektonické studie, která počítá s tím, že stávající klenby mostu nahradí replika konstrukce obloukových částí, schválili městští radní na konci roku 2023. Cena zakázky, která byla původně vyčíslená na 2,1 miliardy korun, se měnit neměla. Antimonopolnímu úřadu ale vadí, že TSK po uzavření původní zakázky z roku 2022 zásadně změnila projekt bez nového výběrového řízení. Tím fakticky zadala novou zakázku.
Smlouvu napadla u antimonopolního úřadu Eurovia CZ. Podle Hřiba ÚOHS rozhodoval celkem třikrát. „Bohužel tímto rozhodnutím ÚOHS nezůstal kámen na kameni. V tuto chvíli férově říkám, že nejsme schopni říci závazný harmonogram ani předpoklad nákladů, protože velká část rekonstrukce určitě vzejde z nové soutěže,“ řekl před zastupiteli Hřib.
Rozhodovalo se třikrát
Po definitivním rozhodnutí antimonopolního úřadu město podle Hřiba informovalo společnost Metrostav TBR, která má rekonstrukci mostu na starosti, že nesmí se stavebními pracemi pokračovat. Magistrát zároveň zadal zpracování právní analýzy rozhodnutí. „Není to úplně jednoduché. Kromě toho, že se rozhodovalo třikrát, tak v rozhodnutí není přesně napsané, co si ÚOHS představuje,“ uvedl Hřib.

Metrostav má také vyčíslit náklady, které mu kvůli přerušení prací a v případě ukončení smlouvy vzniknou.
„Zpracováváme přehled dalšího postupu. Současně s tím zvažujeme žalobu proti rozhodnutí ke krajskému soudu. To je opravný prostředek, který je standardní,“ konstatoval Hřib.
Mohlo by vás zajímat
Řešením může být podle náměstka primátora i kompletní zadání nové veřejné zakázky. To potvrdil na jednání zastupitelstva také generální ředitel TSK Filip Hájek.
Zpoždění přípravy u hlavní části mostu odhadl Hřib na tři až šest měsíců. Plus případné neočekávané komplikace v průběhu veřejné zakázky. „Takže se bavíme o nějakém prodloužení někde v horizontu roku 2030,“ poznamenal.
Stopka pro tramvaje a problematické přestupy
Uzavření Libeňského mostu aktuálně omezuje dopravu. Místostarosta Prahy 7 Pavel Zelenka (Praha Sobě) si stěžuje zejména na stopku pro tramvaje. „Náhradní autobus na Palmovku sice zajišťuje základní spojení z Holešovic na metro B, ale kvůli nutným přestupům je to samozřejmě pomalejší a méně komfortní,“ sdělil Ekonomickému deníku.
Zároveň podle něj chybí přímé spojení dál do Vysočan a na Ohradu. Přerušení mostu nad Voctářovou ulicí podle něj omezuje i pěší a cyklopropojení. „Sice lze místo objet či obejít, ale za cenu prodloužení trasy,“ podotkl.
Návrat k původní variantě
Rada hlavního města se podle Zelenky musí vrátit k původní vysoutěžené variantě, tedy k rekonstrukci obloukové části mostu nad řekou. „Takto byla zakázka zadána, vysoutěžena a Metrostav se zavázal tyto podmínky dodržet,“ konstatoval.
Současné dění okolo Libeňského mostu kritizuje i místostarosta Prahy 8 a pražský zastupitel Radomír Nepil (ANO). Už dříve upozornil, že u stavby hrozí další roky zdržení, pokuty i stamilionové ztráty. „Veřejnost nemá přístup ani ke kompletnímu seznamu více než 5000 změnových listů a hodnota dodatečných prací už přesáhla 114 milionů korun. ANO proto žádá právní audit, vyvození osobní odpovědnosti, a především zákonné a transparentní dokončení této klíčové dopravní tepny,“ uvedl.
Pražští zastupitelé nakonec ve čtvrtek pozdě odpoledne projednávání týkající se Libeňského mostu přerušili. Důvodem mělo být to, že se Hřib nepřihlásil do diskuse. Pokračovat chtějí na svém dalším zasedání v listopadu.