Evropská investiční banka poslala Česku 10,1 miliardy korun. Půjčka má sloužit na dostavbu Pražského kruhu a na modernizaci železnice. Kdo z ní bude profitovat?

5,1 miliardy korun Česko použije na stavbu Pražského okruhu. Konkrétně z nich zaplatí výstavbu chybějícího úseku od D1 do Běchovic. Úsek se nyní staví a poprvé by se po něm měli řidiči projet na přelomu let 2027 a 2028.

„Tato investice pomůže omezit dopravní zácpy, zlepšit kvalitu ovzduší i celkově životního prostředí a posílit dopravu v České republice. Je to strategický krok vpřed pro místní i mezinárodní dopravu,“ uvedl viceprezident EIB Marek Mora.

Na stavbu Pražského okruhu by mělo Česko od Evropské investiční banky získat ještě dalších pět miliard korun. Banka je uvolní v pokročilejší fázi realizace projektu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už uvedl, že půjčka od evropské banky je levnější než jiné způsoby financování stavby dopravní infrastruktury.

Mohlo by vás zajímat

Jednotlivé úseky Pražského okruhu. Zdroj: Pražskýokruh.cz

Cesta k modernější železnici

Zbylých 5 miliard z uvolněných peněz poputuje na železnici. Správa železnic plánuje půjčku využít k modernizaci páteřních i regionálních tratí a k nákupu vozidel údržby.

Celkem by od Evropské investiční banky měla do roku 2027 získat půjčku za 55,3 miliardy korun. Projekty, do kterých investice půjdou, plánuje dokončit do roku 2030.

Evropa půjčuje Evropě

Poskytnutá půjčka je součást už dříve schváleného financování. Celkem by Česko mělo od EIB na rozvoj dopravní infrastruktury dostat 65 miliard korun. Banka se specializuje na poskytování dlouhodobých úvěrů. Jejími akcionáři jsou členské státy Evropské unie. Loni skupina EIB v Česku podpořila projekty za 2,47 miliardy eur (62,6 miliardy korun). Proti roku 2023 se podpora zvýšila o třetinu.