Šéfové plzeňské Škody JS věří, že firma získá zakázky na stavbě jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně. V očekávání toho Škoda JS koupila budovu bývalé Kalírny, která zbyla po zkrachovalé firmě Pilsen Steel. Právě zde by manažeři chtěli výrobu dílů pro reaktory rozjet.
Škoda JS získala budovu, která přímo sousedí s jejím výrobním provozem v hlavním areálu někdejší Škody Plzeň. Prodávajícím byla firma I.P.P.E. Obě strany se dohodly, že nezveřejní kupní cenu. Do skupiny ČEZ náležící Škoda JS postupně Kalírnu zrekonstruuje a vybaví novými stroji. Práci zde najde víc než stovka nových zaměstnanců; už dnes jich má Škoda JS přes 1100.
Těší se na zakázky od Korejců i Britů
„Díky této akvizici rozšíříme výrobní plochu o 20 procent. Navíc přímo v navazujícím provozu na naši Reaktorovou halu, což přinese mnoho výhodných synergií. Počítáme s tím, že zde budeme stejně jako v ´Reaktorce´ vyrábět komponenty pro nové jaderné bloky i pro malé modulární reaktory,“ uvedl generální ředitel Škoda JS František Krček.

Rozšíření stávajících výrobních prostor souvisí s očekávaným rozvojem jaderné energetiky v Česku i zahraničí. Jen v České republice je už teď jistá výstavba dvou bloků s korejskými reaktory AP1000 v Dukovanech a středního modulárního reaktoru Rolls-Royce SMR v Temelíně. Další jaderné bloky v Temelíně, Tušimicích a Dětmarovicích jsou v různém stadiu příprav. K podpisu memoranda o spolupráci mezi Škodou JS a Rolls-Roycem došlo na konci července.
Vedle domácího trhu se plzeňská inženýrská společnost zaměřuje na Ukrajinu, kde se chystá obnova stávajících a výstavba nových bloků hned po konci válečného konfliktu. Dalším perspektivním trhem je Slovensko, kde výstavbu nových jaderných elektráren zvažují Slovenské elektrárny i státem kontrolovaná firma JAVYS. Vedle toho Škoda JS dodává některé díky pro jiné světové výrobce. Příkladem může být EDF a právě budovaná jaderná elektrárna Hinkley Point C ve Velké Británii.
Jak Rusové zničili škodovácké hutě
V úvodu zmíněný Pilsen Steel, který provozoval hutě a kovárny v areálu bývalé Škody Plzeň, zbankrotoval v březnu 2019. Skončila tím ponurá historie podniku, který skoro dvě desetiletí ovládali ruští majitelé. Tím posledním byl VEB Kapital náležící do skupiny Vněšekonombank. Zastaralý podnik, který připomínal technické muzeum, byl dlouhodobě prodělečný. Naposledy vykázal zisk v roce 2010.
Padlý podnik Pilsen Steel se zabýval výrobou klikových a lodních hřídelí, velkých odlitků z oceli i hřídelí větrných elektráren. O práci tehdy přišlo na 570 zaměstnanců. Areál zkrachovalé firmy v roce 2020 koupil německý Max Aicher Immobilien Holding. Ten už ale výrobu neobnovil a zabývá se pronájmem či prodejem budov po zkrachovalém podniku.
Mohlo by vás zajímat
Škoda JS se Rusů zbavila včas
Ruského vlastníka měla do roku 2022 také Škoda JS. Konkrétně se jednalo o strojírenskou skupinu OMZ pod kontrolou Gazprombanky. Vzhledem k americkým sankcím na Gazprombank byl ruský vlastník pro strategickou firmu z jaderného strojírenství toxický už dříve. Po ruském útoku na Ukrajinu v únoru 2022 to platilo absolutně. Tržby a zisky Škody JS pod ruským vlastníkem padaly k nule.
Citlivou situaci se podařilo vyřešit tak, že Škodu JS koupila společnost ČEZ (po několik měsíců bylo vlastnictví akcií dočasně „zaparkované“ u brokerské firmy Wood & Company). Škoda JS pod novým vlastníkem viditelně ožila. Například loni meziročně navýšila tržby skoro o 20 procent na 3,92 miliardy korun a podepsané zakázky o 34 procent na celkových 5,13 miliardy korun.