INZERCE

Model kontejneru pro trvalé uložení použitého jaderného paliva. Zdroj: Škoda JS

Škoda JS se zbaví toxického ruského vlastníka. Kupuje ji ČEZ

Skupina ČEZ se stane stoprocentním vlastníkem tradiční české společnosti z oblasti jaderné energetiky – plzeňské Škody JS. Vyřeší se tím problém s „toxickým“ majitelem strategicky významné české firmy, kterou od roku 2004 vlastnila ruská strojírenská skupina OMZ kontrolovaná Gazprombankou.

Citlivou transakci ČEZ realizuje ve spolupráci s brokerskou a investiční společností Wood & Company. Ta se stane držitelem akcií Škody JS do schválení transakce antimonopolními úřady. „Tento postup zajistí, že společnost Škoda JS již nebude ohrožena sankcemi bezprostředně po podpisu smlouvy, nikoliv až poté, kdy antimonopolní úřady dají Skupině ČEZ souhlas s převzetím plné kontroly,“ vysvětluje mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Díky změně vlastníka zmizí riziko sankcí na Škodu JS, což mělo potenciální dopad i na zajištění stávajících klíčových dodávek pro jaderné elektrárny ČEZ. Spolu se společností Škoda JS získá ČEZ další podíl ve vědecko-výzkumné společnosti ÚJV Řež. Podíl ČEZ v ÚJV Řež stoupne z 52,46 na 69,85 procenta akcií.

„Změna vlastníka znamená pro nás zahájení nové etapy práce, v níž budeme moci naplno využít naše kapacity a zkušenosti na významných domácích i zahraničních projektech a to bez omezení, která byla spojená s předchozí vlastnickou strukturou,“ přivítal změnu vlastníka generální ředitel Škody JS František Krček.

Přechod Škody JS z ruského do českého vlastnictví následně uvítali ve svém vyjádření premiér Petr Fiala a ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Na chystaný prodej Škody JS Ekonomický deník v letošním roce několikrát upozornil. Naposledy se stalo na začátku června. Již v té době jsme uvedli, že vážným zájemcem je ČEZ, který patří mezi hlavní zákazníky Škody JS. Podle posledních známých výsledků za rok 2020 získala Škoda JS v Česku – logicky hlavně od Skupiny ČEZ – zakázky za 1,3 miliardy korun, více než polovinu z toho tvoří servis reaktorů a dalších zařízení v jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany.

Současně se tím vyřeší nepříjemný soudní spor, který jadernou Škodovku zatěžoval. ČEZ totiž Škodu JS zažaloval za odfláknutou kontrolu svarů potrubí v Jaderné elektrárně Dukovany. Dočasné omezení provozu dukovanských bloků snížilo zisk Skupiny ČEZ o miliardy korun. ČEZ dal kauzu k soudu a vzniklou škodu vyčíslil na 2,76 miliardy korun.

Společnost Škoda JS byla založena v roce 1956. Za dobu své existence vyrobila a dodala 21 kompletních jaderných reaktorů typu VVER 440 a tři reaktory typu VVER 1000. Společnost dosahuje ročních tržeb kolem 3,5 miliardy korun. Téměř polovinu tržeb tvoří export zařízení a služeb. Zaměstnává přes 1000 vysoce kvalifikovaných odborníků.

Škoda JS se dostala do vlastnictví ruského strojírenského podniku OMZ v dubnu 2004. Stalo se tak krátce po privatizaci plzeňské Škodovky. Noví vlastníci Škoda Holdingu se rozhodli soustředit se pouze na dva perspektivní obory – klasickou energetiku a dopravní strojírenství. Ostatní dceřiné firmy prodali Rusům, a to v balíku zahrnujícím Škodu JS, Škodu Hutě a Škodu Kovárny.

Gazprombank se pokusila Škodu JS prodat už před dvěma lety. Tehdy jednala se čtyřmi zájemci. Vyjednávací týmy se však neshodly na ceně; požadavek ruského vlastníka (údajně 250 milionů eur) se zcela minul s tím, co byli zájemci ochotni za jadernou Škodovku zaplatit.

David Tramba