Středa, 25. května, 2022

Škoda JS zůstává v majetku ruské Gazprombanky, prodej nevyšel

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Škoda JS nadále zůstane v majetku ruského strojírenského podniku OMZ ovládaného Gazprombankou. Všechny pokusy o prodej firmy včetně toho posledního ztroskotaly na otázce ceny. Ruský vlastník požaduje okolo 250 milionů eur (6,5 miliardy korun), což žádný ze zájemců nebyl ochoten zaplatit.

Bývalá Škoda Jaderné strojírenství, která v posledních dvou desetiletích nese zkrácený název Škoda JS, je zřejmě nejdůležitějším českým podnikem v majetku ruského kapitálu. Aspoň co se týká strategického hlediska. Jedná se totiž o významného dodavatele zařízení a služeb pro jadernou energetiku. Zabývá se například údržbou reaktorů obou českých jaderných elektráren, produkcí kontejnerů pro transport a skladování čerstvého či použitého jaderného paliva a v minulých letech byla generálním dodavatelem primárního okruhu bloků ve slovenské elektrárně Mochovce.

Podle informací Ekonomického deníku bylo před více než rokem v pokročilém stadiu jednání o prodeji Škody JS. Do závěrečného kola jednání postoupily dvě francouzské společnosti Framatome a Nuvia, CE Industries zbrojního magnáta Jaroslava Strnada a také slovenská investiční skupina Crane Constancy Investments. Jenže vyjednávací týmy se neshodly na ceně; požadavek ruského vlastníka (údajně 250 milionů eur) se zcela minul s tím, co byli zájemci ochotni za jadernou Škodovku zaplatit.

Mluvčí Škody JS Jan Stolár potvrdil, že jednání o prodeji v současné době „nejsou na pořadu dne.“

V minulých letech se spekulovalo také o zájmu ruského Rosatomu, se kterým Škoda JS spolupracovala v rámci takzvaného Česko-ruského konsorcia v soutěži na dostavbu jaderné elektrárny Temelín. Jenže Rosatom již podle dobře informovaného zdroje Ekonomického deníku zájem ztratil. V prosinci 2019 některá česká média převzala mylnou zprávu z jistého korejského webu, že Škodu JS kupuje jihokorejský koncern Korea Heavy Industry & Development.

Prodej Škody JS komplikuje několik nepříznivých okolností. Jednou z nich je spor se společností ČEZ o náhradu ušlého zisku kvůli kauze svary. Škoda JS totiž část prací při údržbě a kontrole jaderných elektráren přenechala subdodavatelům a jeden z nich falšoval kontrolu svarů v nejaderné části dukovanských bloků. Důsledkem byly mimořádné odstávky reaktorů a dodatečné kontroly. ČEZ žaluje Škodu JS o náhradu vzniklé škody ve výši 2,76 miliardy korun.

Současný ruský vlastník není pro plzeňskou firmu zrovna dobrá partie. Jak v září 2016 upozornily Hospodářské noviny, Škoda JS se ocitla na sankčním seznamu americké vlády, což jí uzavřelo cestu k zakázkám v některých zemích. Souvisí to s ruským vlastníkem, konkrétně s Gazprombankou a jejím vedením.

Škoda JS před dvěma týdny oznámila, že podle mezinárodních účetních standardů IFRS dosáhla loni tržeb přes 3,3 miliardy korun a zisku před zdaněním ve výši 122 milionů korun. Podíl každého ze tří oborů působnosti – inženýringu, výroby a servisu – dosahoval zhruba jedné třetiny z dosažených tržeb. V minulém roce se Škodě JS podařilo podepsat nové zakázky na nadcházející roky za více než 3,5 miliardy korun.

David Tramba

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter