Už dnes se do vozů vyráběných v Česku přidávají desítky kilogramů recyklátu. Evropská unie však tlačí automobilky k ještě většímu využívání recyklovaných materiálů. Pro výrobce to bude znamenat další miliardové investice.
Evropským parlamentem prošel začátkem týdne návrh nařízení, které zásadně zvýší podíl recyklovaných materiálů při výrobě nových aut. Všechna vozidla prodávaná na unijním trhu by měla obsahovat do šesti let od doby, kdy nařízení začne platit, nejméně 20 procent recyklovaného plastu. Do deseti let se má za určitých podmínek tento poměr zvýšit na 25 procent.
„Změny přinesou miliardové investice do inovací, recyklačních technologií i nových procesů v celém hodnotovém řetězci,“ upozornil výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeňek Petzl.
Zásadní podle něj je, aby se v rámci jednání mezi Evropským parlamentem, Radou EU a Evropskou komisí nastavila férová pravidla a výrobci měli i dostatek času na přípravu. „Jen tak se podaří naplnit cíle nařízení a zároveň zachovat konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu,“ míní Petzl.
Mohlo by vás zajímat
Nižší závislost na dovozu kritických surovin
Výrobci oceňují, že se do výpočtu cílů nově započítávají i recykláty z průmyslových plastů, což podle Petzla umožní lepší náběh plnění požadavků. Snížit se má i administrativní zátěž výrobců.
„Správně nastavená cirkularita může Evropě pomoci snížit závislost na dovozech kritických surovin a posílit odolnost průmyslu. Pokud by ale byla pravidla příliš přísná nebo by nespravedlivě rozdělovala odpovědnost v dodavatelském řetězci, hrozilo by oslabení konkurenceschopnosti – zvláště u výrobců užitkových vozidel a autobusů, kteří často nemají kontrolu nad karoseriemi vyráběnými třetími stranami,“ upozorňuje Petzl.

Oslovené automobilky oběhovou ekonomiku když ne vítají, tak akceptují. Podle Barbory Hermanové z Hyundai Motor Manufacturing Czech může posílit udržitelnost i soběstačnost evropského trhu. I ona ale uvádí, že zavádění cirkulárních principů přinese vyšší nároky jak na výrobce, tak na dodavatele, a to z pohledu administrativy, výroby i nákladů. „Zároveň ale otevírá prostor pro inovace a efektivnější využití zdrojů,“ připouští.
Přidává i příklady, ve voze Hyundai Kona Electric jsou různé recyklovatelné a ekologické materiály. Čalounění a koberce obsahují recyklované PET příze, ekologické kůže mají obsahovat nízký obsah chromu a úpletové tkaniny připomínají podle ní semiš. „Všechny naše vozy disponují certifikáty o recyklovatelnosti jednotlivých modelů,“ dodala.
Miliony vyřazených vozidel
Také Škoda Auto čeká, co vyplyne z dalších jednání v rámci Unie, „Věříme, že se podaří nastavit pravidla tak, aby podpořila větší využití recyklovaných materiálů a design vozů s ohledem na konec životního cyklu,“ uvedla mluvčí Kateřina Boukalová. Škoda Auto se podle ní na využití recyklovaných materiálů ve vozidlech a jejich postupné nasazování do produkce zaměřuje dlouhodobě.
Nová legislativa se bude týkat zhruba 6,5 milionu automobilů, které každý rok dosáhnou konce životnosti. Usnadnit má například demontáž použitelných dílů z automobilů, kterou mají zajistit autorizovaná zařízení.