Výstavbu úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a hranicemi s Polskem zkomplikovaly radioaktivní haldy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) řeší, jak je odstraní. Aby se výstavba nezpozdila, musel se změnit plán prací.
Na likvidaci hald už vypracovala odborná firma projekt, který ŘSD projednává s Úřadem pro jadernou bezpečnost. „Posléze bude předložen zhotoviteli k provedení, “ sdělil Ekonomickému deníku šéf ŘSD Radek Mátl. Likvidace hald je naplánovaná do konce letošního roku.
Projekt se musel upravit
Zhotovitel stavby, sdružení vedené společností MI Roads, zároveň přeskupil práce. Aby se minimalizovalo zpoždění, začíná razit tunel Opevnění jako první před tunelem Poříčí.
Jak Ekonomický deník informoval, první potíže s radioaktivními haldami, ve kterých je popílek z uhlí s radonem z trutnovské elektrárny Poříčí, oznámilo Ředitelství silnic a dálnic v druhé polovině května. Tehdy pozastavilo stavbu na přibližně 300 metrech úseku dálnice D11. Komplikace se konkrétně dotkly právě části u tunelu Poříčí.

Aktuálně podle vyjádření společnosti Pragoprojekt na síti LinkedIn po skrývkách ornic a sanaci podloží hlavní trasy pokračuje hloubení zářezů a násypů, štěrkových pilířů a propustků. Probíhají práce na všech mimoúrovňových křižovatkách – MÚK Střítež, MÚK Poříčí a MÚK Královec. Pokračují práce na většině mostních objektů, kde se budují základy, opěry, pilíře a nosné konstrukce.
Otazníky nad zpožděním
Součástí stavby úseku mezi Trutnovem a hranicemi bude 28 mostů, tři mimoúrovňové křižovatky a deset protihlukových stěn. V úseku budou rovněž dvě odpočívky, Královec a Bernartice. Tunel Opevnění je plánovaný v délce 495 metrů, tunel pod Poříčským hřbetem má být dlouhý 550 metrů. Mátl opakovaně ujistil, že by ke zpoždění nemělo dojít.

Už dříve Mátl uvedl, že se jedná se o mimořádně náročnou stavbu, jednu z nejnáročnějších v historii ŘSD. Po dobudování dálnice D11 se Česká republika propojí s Polskem a Baltským mořem. Nová kapacitní komunikace převezme podle ŘSD funkci silnice I/16, která už kapacitně a bezpečnostně nevyhovuje. Ta v současnosti se silnicí I/37 propojuje významná regionální centra Jaroměř, Dvůr Králové nad Labem a Trutnov s Polskem.
Čeká se ještě na jeden úsek
ŘSD řeší i poslední zbývající nedostavěnou část dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova. Po průtazích s tendrem na firmy, které zpracují záchranný archeologický výzkum, už vybralo vítěze. Na úsek je vydané stavební povolení v právní moci a dokončuje se majetkoprávní příprava. V procesu je výběr vítěze na stavbu.
Více čtěte ZDE: Jak zrychlit výstavbu dálnic v Česku? Státní podnik zkouší novinku
Mohlo by vás zajímat
Nejvýhodnější nabídku dalo sdružení firem Eurovia CZ, MI Roads, Metrostav TBR a M-Silnice. Nabídlo cenu 9,09 miliardy korun bez DPH, tedy 70 procent předpokládané ceny.