Národní centrála proti organizovanému zločinu zasahuje v sídle energetické společnosti ČEZ. Tato zpráva vyvolala v závěru roku 2021 zvýšení zájem médií i širší veřejnosti. O co tehdy šlo? ČEZ spolupracoval s marketingovou firmou Seven Days Agency, která se dopouštěla daňových úniků. Teď po letech nastal posun v této skoro zapomenuté kauze.
Podle zjištění Ekonomického deníku rozhodl Městský soud v Praze o zrušení firmy Seven Days Agency. V minulém týdnu zahájil soud insolvenční řízení s předluženou a téměř už zrušenou firmou. Firma Seven Days Agency uvádí, že nemá skoro žádný majetek a její hospodaření je od roku 2021 ztrátové. Hlavním věřitelem je stát, který vymáhá desítky milionů korun kvůli neuhrazeným daním.
Výše dluhu zůstává nejasná. Firma v insolvenčním návrhu vyčíslila závazky na 39,25 milionu korun. Finanční správa však požaduje 69,16 milionu korun; tuto částku blokuje na spořícím účtu firmy. Výsledkem tohoto zásahu je, že na účtu je záporný zůstatek ve výši -68,8 milionu korun.
Zapletl se s nimi i ČEZ
Jedná se o dozvuky kauzy z listopadu roku 2021. Web iDnes.cz a následně i další média zjistila, že v pražské centrále Skupiny ČEZ zasahuje Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ) kvůli spolupráci s firmou Seven Days Agency. Ta v minulosti organizovala hlavně sportovní akce a sháněla pro ně partnery. Zájem vyšetřovatelů se zaměřil na ředitelku Nadace ČEZ Michaelu Zikovou, která byla pod smlouvami s agenturou podepsána.
Jak se totiž ukázalo, firmy Seven Days Agency a BB Sport podnikatele Martina Kráčalíka neplatily státu daně. Firma Seven Days Agency vypadá podle zveřejněných finančních výsledků jako jakýsi „průtokový ohřívač“ peněz. Například v roce 2018 vykázala tržby přes 59 milionů korun a náklady v téměř stejné výši. Výsledkem byl zisk ve výši pouhých čtyř tisíc korun.
Mohlo by vás zajímat
Hospodářské noviny ke kauze uvedly, že skupina okolo Kráčalíka neodváděla řádně DPH ani daň z příjmů právnických osob. Například s pomocí fiktivních faktur a výběru velkých částek v hotovosti. „Kriminalisté NCOZ zadokumentovali hotovostní výběry ve výši více než 160 milionů korun,“ upozornil mluvčí NCOZ Jaroslav Ibehej.
Neprůhledný sponzoring
Jak tehdy uvedl Ekonomický deník na základě informací od zdrojů, které znají fungování marketingu Skupiny ČEZ, problém byl v tom, že ČEZ opakovaně finančně podpořil Kráčalíkovy firmy. Mělo se jednat o 10 až 15 milionů korun ročně. Například na webu akcí City Cross Sprint či Riverside cross bylo tehdy uvedeno, že organizátorem je Seven Days Agency a hlavním partnerem ČEZ.
Ekonomický deník též upozornil na fakt, že sponzoring Skupiny ČEZ směřující k různým soukromým firmám není transparentní. ČEZ k tomu uvedl, že částky ani celkový objem sponzoringu nezveřejňuje z konkurenčních důvodů. Zveřejnění takových informací by prý poškodilo pozici partnerských firem při vyjednávání sponzoringových smluv s dalšími subjekty.