Cestující pražskou městskou hromadnou dopravou (MHD) si od ledna příštího roku připlatí. Půlhodinová jednorázová jízdenka má zdražit z 30 na 39 korun. V případě, že lístek lidé zakoupí přes aplikaci Lítačka, zaplatí nově 36 korun. O zdražení jízdného dnes rozhodli pražští radní.
Navýšení cen schválili spolu s materiálem o zdražení jízdného v Pražské integrované dopravě (PID) mezi Středočeským krajem a Prahou, které iniciovalo vedení kraje. Původní návrh zdražení v pražské MHD nezahrnoval, prosadil ho radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS). Piráti byli proti.
Není správná doba na zdražování
Radní také schválili původní návrh zdražení cest mezi metropolí a jejím okolím, podle kterého se od ledna u jednorázových jízdenek cena pro dojíždějící zvedne až o 30 procent, u časových pak až o čtvrtinu. „Mění se pouze jednorázové jízdenky, které z větší části používají turisté,“ uvedl Kovářík. Devadesátiminutová jednorázová jízdenka zdraží ze 40 na 50 korun, při nákupu přes aplikaci Lítačka na 46 korun.
Proti zdražení na území metropole se postavili Piráti, kteří mají dopravu v gesci. „Není správná doba na zdražování,“ uvedl předseda pirátského zastupitelského klubu a radní Daniel Mazur.
Navyšovat jízdné se bude od 1. ledna také v rámci Středočeského kraje. Rozhodnutí už schválili krajští zastupitelé. K navýšení základních tarifních cen dochází poprvé od roku 2022. Důvodem je podle kraje rostoucí rozdíl mezi reálnými náklady na zajištění veřejné dopravy a výnosy z jízdného.
„Veřejná doprava má zůstat kvalitní, dostupná a spolehlivá. Ale nemůže fungovat bez odpovídajícího financování. V posledních čtyřech letech vzrostly náklady na zajištění dopravní obslužnosti téměř o 30 procent. Současný tarif už tuto realitu neodráží. Pokud chceme nadále obnovovat vozidla, zavádět bezemisní technologie a rozvíjet infrastrukturu, musíme přistoupit k úpravě jízdného,“ uvedl v červnu důvody zvýšení cen radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Petr Borecký (STAN).
Mohlo by vás zajímat
Miliardové náklady na dopravu
Středočeský kraj předpokládá, že výdaje na dopravní obslužnost dosáhnou v příštím roce 5,2 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o více než 13 procent. Současně klesá podíl pokrytí nákladů tržbami – v roce 2024 činil 31,8 procenta, v roce 2025 už jen 29,1 procenta. Bez odpovídající úpravy tarifu by tak systém podle vyjádření kraje nebyl z dlouhodobého hlediska udržitelný.
Změna cen se týká jak jednotlivých jízdenek, tak předplacených časových kuponů, a nově rozlišuje mezi jízdným zakoupeným v papírové podobě a elektronicky. Zatímco u papírových jízdenek je navrženo navýšení o 30 procent, elektronické jízdné má být zvýšeno o 20 procent.
Běžná třicetiminutová jízdenka pro tři tarifní pásma se stejně jako v Praze v papírové podobě zvýší z 30 korun na 39 korun. Nejkratší jízdné pro dvě pásma vzroste z 20 korun na 26 korun, anebo 24 korun při elektronickém nákupu. Dlouhé jízdy přes 13 pásem budou stát až 208 korun v papírové a 192 korun v elektronické podobě. Zdražení se dotkne i přepravného, které se zvyšuje z 20 na 25 korun nebo 23 korun při elektronickém nákupu. Jízdní doklady pro děti, studenty a seniory zůstávají i nadále zvýhodněné.