Českým drahám výrobce Siemens Mobility v těchto dnech dodává první vysokorychlostní lokomotivy Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h. Do konce září by mělo být dodáno prvních 8 lokomotiv, dalších 12 dorazí do konce letošního roku.
Provozní a servisní zaměstnance čeká zaškolení s novými lokomotivami, které dostanou i speciální korporátní polep.
„Moderní evropské lokomotivy Vectron od Siemensu máme v naší flotile již několik let a aktuálně jich provozujeme 61. Nyní začínáme přebírat jejich další generaci s maximální rychlostí 230 km/h. České dráhy budou prvním dopravcem na světě, který bude mít tyto vysokorychlostní Vectrony ve flotile. S novými Vectrony na 230 km/h, které u nás ponesou označení řady 384, počítáme do čela nejmodernějších souprav ComfortJet nebo Railjet,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Plán dodávek a nasazení lokomotiv
České dráhy mají objednáno celkem 50 vysokorychlostních lokomotiv. První dvacítka na koleje vyrazí do konce letošního roku, kompletní dodávka bude dokončena do konce roku 2026. Dopravce s nimi počítá primárně na prestižní mezistátní dálkové linky do Německa, Rakouska, Dánska nebo Maďarska, kde jsou v provozu nebo se připravují traťové úseky s rychlostí 200 km/h a víc. Do budoucna budou nasazeny i na první úseky českých vysokorychlostních tratí.
Lokomotivy pro České dráhy jsou vyráběny v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu.
Mohlo by vás zajímat

Technologická špička evropské železnice
„Vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron s maximální rychlostí 230 km/h představují technologickou špičku v oblasti interoperabilní železniční dopravy. Jsou vhodné pro provoz na konvenčních i vysokorychlostních tratích napříč Evropou a jsme hrdí, že první lokomotivy s touto rychlostí budou ve flotile českého zákazníka. Celkem 20 lokomotiv předáme Českým drahám do konce roku a od ledna 2026 bude opouštět výrobní závod v Mnichově jedna lokomotiva týdně,“ říká Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility Česká republika.
Lokomotivy Siemens Vectron patří mezi nejpopulárnější elektrické lokomotivy v Evropě. Ke konci července 2025 jich bylo závazně objednáno více než 2 290.