Konec vývozu vraků přes hranice, recyklace materiálů a možnost výměny náhradních dílů. Změny pravidel pro automobilový průmysl ladily výbory Evropského parlamentu.

Evropská unie připravuje plán pro udržitelnější výrobu, opravy i likvidaci automobilů. Nařízení, které to má zajistit, prochází legislativním procesem. V pondělí ho projednávaly a schválily evropské výbory pro životní prostředí (ENVI) a vnitřní trh (IMCO).

Kompromisní řešení

Europoslanci chtějí, aby nová vozidla obsahovala minimálně 20 procent recyklovatelného plastu do šesti let od doby, kdy nařízení vstoupí v platnost. Do deseti let by to mělo být 25 procent, ale jen v případě, že bude k dispozici dostatek recyklovaného plastu za nepříliš vysoké ceny. Původní návrh počítal s tím, že by bylo 25 procent do roku 2030.

Europoslanec Jens Gieseke (EPP). Foto: Julien De Wilde

„Hlasování výboru je úspěch: kompromis parlamentu, podporovaný širokou většinou, podporuje cirkulární ekonomiku v automobilovém sektoru,“ uvedli zpravodajové materiálu a poslanci Evropského parlamentu Jens Gieseke a Paulius Saudargas.

Změny navrhla Evropská komise už v roce 2023, nyní by o nich měl jednat Evropský parlament v září.

Kvalitnější recyklace

Nová pravidla počítají s tím, že bude možné vyměnit a znovu využít co největší počet náhradních dílů. Recyklace také má být kvalitnější. Evropská Komise by měla zavést cíle pro recyklovanou ocel a hliník a její slitiny po studii proveditelnosti.

Výrobci by zároveň měli převzít větší zodpovědnost za vozidla s ukončenou životností. Europoslanci požadují rovněž pravidelné vnitrostátní kontroly zařízení, která se starají o vyřazená vozidla. Členské státy mají mít vypracované inspekční plány pro identifikaci nezákonných činností.

Mohlo by vás zajímat

Na konci životnosti ojetina za hranice nesmí

Ojetiny se mohou vyvážet podle nové legislativy pouze v případě, že nebudou na konci své životnosti. Evropské výbory navrhly, aby se vyjasnilo, kdy taková doba nastává, a celníci dostali k dispozici potřebné dokumenty. Podle současné praxe se na konec své životnosti dostane každoročně 6,5 milionu vozidel.

Nařízení se má vztahovat na automobily a dodávky rok od doby, kdy začne platit a na autobusy a těžké nákladní vozy nebo motorky pět let od doby platnosti. Na vojenskou techniku nebo vozy záchranné služby se vztahovat nebude.

Tuzemský Svazu dovozců automobilů (SDA) dnes zveřejnil údaje za první pololetí 2025. Podle nich dovoz ojetých aut do Česka v prvním pololetí vzrostl o 1,4 procenta na 72 541 vozů. Průměrné stáří dovážených vozidel se bylo 10,5 roku. Zhruba 49,2 procenta aut bylo starších 10 let.