Elitní experti, akademici, výzkumníci. Ti všichni mají být aktivizováni a zapojeni do programu, v jehož rámci by měla vznikat efektivní podpora bezpečnostního systému České republiky.

Vládou před nedávnem bez větší pozornosti veřejnosti prošel program, jehož cílem je posílení strategické podpory bezpečnostního výzkumu České republiky v letech 2026 až 2031, který nese název IMPAKT 2.

Velká finanční podpora

Jedná se o program, který bude realizovaný formou veřejných soutěží v souladu se zákonem o podpoře výzkumu, vývoje a inovacích.

„Hlavním cílem programu je soustředěná mobilizace potenciálu akademického a veřejného výzkumného sektoru v oblastech spolupráce a koordinace výzkumných agend výzkumných organizací, mezinárodní spolupráce a rozvoje lidských zdrojů (institucionálního zázemí) pro rozvoj bezpečnostního výzkumu, která přispěje k vytvoření prostředí pro synergickou a dlouhodobou výzkumnou podporu bezpečnostního systému České republiky,“ zní z ministerstva vnitra, odkud inciativa přichází. 

Financování Programu je plánováno v rámci státního rozpočtu na výzkum, experimentální vývoj a inovace na léta 2026–2031 z kapitoly ministerstva vnitra. Předpokládané celkové výdaje činí 1 775 000 000 korun.

Mohlo by vás zajímat

Efektivní zásah a adaptabilní bezpečnostní systém

Podpora bude zaměřena na plnění prioritních cílů bezpečnostního výzkumu. Jedná se
zejména o:

🟢 Efektivní zásah: Zasahující personál budoucnosti je schopen včas identifikovat hrozící nebezpečí nebo probíhající incident, zorientovat se v situaci a v nejkratším možném čase adekvátně a koordinovaně reagovat v jeho průběhu i po jeho skončení v souladu se svou systémovou funkcí. K tomu je všestranně připraven a vybaven vhodnými prostředky, včetně vlastní ochrany, které vždy splňují přísné nároky na funkci v náročných podmínkách a zároveň nesnižují úroveň pozornosti, či jinak nezatěžují fyzické či kognitivní kapacity jedince.

🟢 Adaptabilní bezpečnostní systém: Základem uvažování o bezpečnosti jsou prediktivní analýza, soustavná analýza rizik, modelování, simulace a evaluace. Bezpečnostní systém budoucnosti z nich
těží a promítá jejich závěry do regulace i plánování na všech rozhodovacích úrovních. Jednotlivé bezpečnostní složky a součásti bezpečnostního systému se vnitřně vyvíjí a optimalizují vlastní plány, postupy, řídící procesy a náklady tak, aby byly vždy schopné plnit své úkoly v požadované kvalitě a rozsahu, a tyto aspekty aktivně maximalizovat učením se ze zkušeností. Jejich směřování probíhá
proaktivně, v prostředí, kde kritická rozhodnutí podporují přesné, důvěryhodné a precizně analyticky zpracované informace z maximálního možného spektra relevantních zdrojů.

policisté handshake
Bezpečnostní systém budoucnosti z nich těží a promítá jejich závěry do regulace i plánování na všech rozhodovacích úrovních. Jednotlivé bezpečnostní složky a součásti bezpečnostního systému se vnitřně vyvíjí a optimalizují vlastní plány, postupy, řídící procesy a náklady tak, aby byly vždy schopné plnit své úkoly v požadované kvalitě a rozsahu. Ilustrační snímek. Foto: Policie ČR

Program podporuje projekty, které mají charakter aplikovaného výzkumu, experimentálního
vývoje a inovací. Je členěn na tři podprogramy:

Prostor pro bezpečnostní složky, NÚKIB a úřad pro jadernou bezpečnost

🟢 Podprogram 1 „Centra spolupráce v bezpečnostním výzkumu“ má za cíl posílit znalostní a výzkumnou základnu bezpečnostního systému prostřednictvím vytvoření center spolupráce v bezpečnostním výzkumu, která zajistí integraci a koordinaci výzkumných aktivit v prioritních oblastech napříč výzkumnou komunitou. Dále zajistí efektivní šíření znalostí a technologií mezi výzkumnou komunitou a koncovými uživateli. A za třetí bude garantem dlouhodobého rozvoje odborných kapacit a aplikovaných znalostí v klíčových oblastech, které odpovídají dlouhodobým potřebám bezpečnostního systému.

V podpořených projektech podprogramu 1 bude silně akcentován význam (a zapojení do řešení projektů) bezpečnostních sborů nebo dalších významných aktérů na poli bezpečnosti, například Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) nebo Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a jiných.

Mezi očekávané dopady lze zařadit: o konsolidaci výzkumné základny pro bezpečnostní výzkum a její orientace na klíčové priority bezpečnostního systému, o dosažení excelence a zvýšení aplikovatelnosti poznatků bezpečnostního výzkumu, o zlepšení koordinace a synergického působení výzkumných aktivit napříč institucemi, o vyšším využívání poznatků výzkumu a vývoje v bezpečnostním systému ČR.

Mezinárodní spolupráce, zvýšení mezinárodní viditelnosti domácího výzkumu

🟢 Podprogram 2 „Internacionalizace bezpečnostního výzkumu“ je zacílen na rozvoj mezinárodní spolupráce v oblasti bezpečnostního výzkumu za účelem získání a sdílení klíčových poznatků a posílení globální konkurenceschopnosti domácí výzkumné komunity.

Tento podprogram byl v podobném konceptu součástí i předchozího programu IMPAKT 1. O podporu internacionalizace bezpečnostního výzkumu byl velký zájem a podpořené projekty získaly řadu ocenění, například i Cenu ministra vnitra za mimořádné výsledky v oblasti bezpečnostního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v roce 2024.

Mezi očekávané dopady podprogramu 2 lze zařadit: zvýšení mezinárodní viditelnosti domácího bezpečnostního výzkumu a výzkumných organizací věnujících se bezpečnostnímu výzkumu, o diverzifikace finančních zdrojů na podporu bezpečnostního výzkumu skrze zvýšení objemu podpory ze zahraničních programů, o získání přístupu k zahraničním technologiím a know-how.

zásah proti teroristům cvičení
Výcvik zásahu českých a izraelských speciálních sil. Foto: Ministerstvo obrany

Nejsou lidé, proto snadný návrat po mateřské

🟢 Podprogram 3 „Lidské zdroje pro bezpečnostní výzkum“ má za cíl mobilizovat lidský potenciál nezbytný pro rozvoj bezpečnostního výzkumu. Smyslem je podpořit iniciativy zaměřené na profesní růst a dlouhodobý rozvoj odborné způsobilosti v oblasti bezpečnostního výzkumu.

Zaměřuje se zejména na stimulaci kariérního rozvoje mladých (začínajících) výzkumníků a výzkumnic, vytvoření podmínek pro návrat výzkumníků a výzkumnic do bezpečnostního výzkumu po kariérní přestávce vyvolané rodičovskou dovolenou či opatrováním rodinných příslušníků, vytvoření podmínek pro návrat a další kariérní rozvoj výzkumníků a výzkumnic působících v zahraničních výzkumných organizacích a vytvoření podmínek pro začínající výzkumníky a výzkumnice pro rozvoj excelentního výzkumu.

Mezi očekávané dopady lze zařadit: zajištění generační obnovy v oblasti bezpečnostního výzkumu, o zvýšení diverzity a rovnosti příležitostí v rámci výzkumných týmů, o dlouhodobá stabilizace lidských kapacit v bezpečnostním výzkumu, o zvýšení excelence, respektive odborné kvality výzkumníků schopných realizovat špičkový výzkum a vývoj v České republice.

Uživateli výsledků všech podprogramů budou především aplikační garanti projektů z podprogramu 1, tedy součásti bezpečnostního systému – ozbrojené bezpečnostní sbory, záchranné sbory, ozbrojené síly, ministerstva, krajské a obecní úřady a další. V některých případech lze za uživatele výsledků označit také širší odbornou veřejnost.