O zakázku na archeologický výzkum v trase připravované dálnice D35 mezi Úlibicemi a Hořicemi se rozhořel spor. Univerzita Hradec Králové, jejíž tým neuspěl ve výběrovém řízení, podala podnět k antimonopolnímu úřadu.

Stavba dálnice, která má odvést dopravu z přetížené silnice I/35, se tak může zdržet. Archeologové ale tvrdí, že jde o víc než jen o finance – brání prestiž, vědecký přínos i budoucnost studentů.

Komplikace pro stavbu

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla podal neúspěšný uchazeč vedený Univerzitou Hradec Králové návrh na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na přezkum úkonu zadavatele, který vybral zhotovitelem průzkumu sdružení Samson Praha a Labrys. Účastníci tendru nacenili zpracování archeologických prací na 323 milionů korun včetně DPH a provedení průzkumu na 524,9 milionu včetně DPH.

Vedlejší příjem

Boj o zakázku na provedení archeologického výzkumu komplikuje zahájení realizace stavby D35 Úlibice – Hořice,“ uvedl na sociální síti X Mátl. Mluvčí univerzity Jakub Novák Ekonomickému deníku řekl, že nemůže poskytnout informace, protože univerzita je vázána obchodním tajemstvím.

Zároveň ale popsal, proč je archeologická zakázka pro školu tak zásadní. Pro Centrum terénní archeologie (CETA), které funguje při Filozofické fakultě Univerzity Hradec Králové je tento výzkum důležitý, protože jde i o příjem z vedlejších činností univerzity. „Doplňujeme tím rozpočtové mezery, na které si školy regionálního charakteru, jako je naše, neustále stěžují,“ řekl Novák.

Dalším důvodem je mimořádná příležitost, kterou průzkum nabízí studentům. „Oblast je velmi bohatá na nálezy, to pro nás znamená vědecký výzkum i publikační činnost,“ dodal Novák. A od toho se odvíjí také prestiž školy. Podobné výzkumy mohou dostat podle něj Česko na mapu světové archeologie. „V tento moment považujeme za správné požádat o přezkum,“ uzavřel Novák.

Mohlo by vás zajímat

Stavět se má letos

Se začátkem výstavby úseku D35 Úlibice – Hořice o délce 16,3 kilometru chtělo začít ŘSD ještě letos. Stavba má nahradit stávající, v současné době už kapacitně nevyhovující dvoupruhovou silnici I/35. Nová komunikace bude mít čtyři pruhy. Zároveň také umožní převedení dopravy mezi Úlibicemi a městem Hořice.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Foto: Radek Čepelák

Státní podnik už vypsal tendr na zhotovitele projektu. Jak vyplývá z portálu Tenderarena.cz lhůta pro podání nabídek je 20. června. Předpokládaná cena tendru je téměř 6 miliard korun bez DPH.

Dvanáct mostů

Součástí stavby budou kromě rozšíření i mimoúrovňová křižovatka Chomutice, která řeší napojení silnice II/327 na dálnici D35. Na trase bude také dvanáct mostů, šest nadjezdů a jeden most na jiné komunikaci. Dálnice bude vybavena jednotlivými prvky bezpečnostního SOS systému.

ŘSD chce také dokončit první stavbu D35 mezi Hradcem Králové a Jičínem, konkrétně úsek Hořice – Sadová včetně 1,2 kilometru dlouhé části z úseku Sadová – Plotiště.