Vzestup elektromobility se nevyhnul ani symbolu české státnosti, Pražský hrad chystá v areálu výstavbu desítek dobíjecích stanic. Podřídit se budou muset památkové ochraně.

Hrad aktuálně vypsal veřejnou zakázku na zpracování kompletní projektové dokumentace na celkem 67 dobíjecích stanic. Předpokládaná hodnota tendru je 1,2 milionu korun. Celkové náklady na vybudování nabíječek se očekávají okolo 15 milionů korun. Hodnotit se bude podle nejnižší nabídkové ceny bez DPH.

Projekt za 15 milionů

Nejvíce, čtyři desítky dobíjecích stanic, by jich mělo mít k dispozici Územní odborné pracoviště Národního památkového ústavu, Správa pražského hradu jich má mít 20, hradní hasiči šest.

Lhůta pro podání nabídek je 30. května. Vítěz může vycházet při své práci ze studie proveditelnosti, kterou zpracovala společnost E.ON Drive Infrastructure CZ.

Výhradně služební automobily

Dobíjecí stanice budou podle zástupkyně komunikace Kanceláře Pražského hradu Karolíny Blinkové určené výhradně pro služební automobily, a to v návaznosti na legislativní požadavky na částečnou elektromobilitu vozového parku, a nebudou umístěny ve veřejné části Pražského hradu, ale v technickém zázemí. „V současnosti žádné rychlonabíjecí stanice pro služební vozy v areálu Hradu nejsou,“ uvedla.

Dodavatel bude také podle ní povinen projektovou dokumentaci v průběhu jejího zpracování konzultovat s Odborem památkové péče Kanceláře prezidenta republiky.

Mohlo by vás zajímat

Čtyři zóny

Celý nabíjecí park bude podle studie proveditelnosti rozdělený do čtyř zón. Pro každou skupinu nabíjecích stanic bude přiveden samostatný přívod. Jednotlivé zóny budou samostatně měřeny na vstupu do podružného rozvaděče. Kapacita každé zóny je až 40 Wallboxů s AC nabíjením.

„Vzhledem k optimalizaci výkonu a souběhu nabíjení bude instalován systém Dynamického řízení výkonu, který umožní efektivně využívat vstupní příkon nastavit výkon každé nabíjecí stanice dle aktuálního využití celé nabíjecí skupiny. Samostatnou zónou bude venkovní DC nabíjecí stanice,“ uvádí studie.

Bez závazků

Podle zadání zakázky může sloužit studie pro vybraného dodavatele jako vodítko a je možné se od ní odchýlit, souhlasit ale musí i zadavatel. Projektová dokumentace bude podle zadání k tendru řešit vybudování dobíjecích stanic včetně řešení datových toků, flexibilní autorizaci uživatelů pomocí čtečky RFID karet, rozúčtování spotřeby elektrické energie jednotlivých vozů a dobíjení ve veřejné síti.

Situační výkres. Zdroj: Zadání k veřejné zakázce Správy Pražského hradu
Situační výkres. Zdroj: Zadání k veřejné zakázce Správy Pražského hradu

Správa Pražského hradu také v zadání výslovně uvádí, že se vybudováním dobíjecí stanice nesmí zavázat k odběru elektrické energie od jednoho konkrétního dodavatele.

Požaduje, aby byla navržena a následně i vybudována tak, aby mohl zadavatel tendru i nadále dodavatele elektrické energie vybírat v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Řešení dobíjecích stanic také musí navazovat na stávající rozvody.

Památková péče

V průběhu projektových prací bude Správa Pražského hradu s vybraným dodavatelem také diskutovat, zda je technicky možné projekt rozdělit do plánovaných čtyř etap, anebo jinak. Garážový dvůr, stejně tak jednotlivé garáže pro jednotlivé zóny, jsou podle zadání k tendru součástí národní kulturní památky Pražský hrad.

Garáže pod Jízdárnou Pražského hradu. Zdroj: Studie proveditelnosti E.ON Drive Infrastructure CZ
Garáže pod Jízdárnou Pražského hradu. Zdroj: Studie proveditelnosti E.ON Drive Infrastructure CZ