Skupina České dráhy si připsala další rok v černých číslech. Konsolidovaný hospodářský výsledek před zdaněním vykázala za loňský rok ve výši 1,3 miliardy korun, meziročně je to o 66 procent méně. Samotné České dráhy zaznamenaly zisk 2,1 miliardy korun.
Na více než miliardovém zisku se podílely všechny společnosti skupiny České dráhy, kromě ČD Cargo, která skončila v červených číslech. Dařilo se naopak osobní dopravě, která dosáhla na zisk 635 milionů korun, meziročně jde o nárůst ve výši 12 milionů korun. „Segment osobní dopravy je v zisku teprve potřetí v historii, ale už podruhé za sebou,“ uvedl k tomu předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Propad ČD Cargo
K propadu nákladní dopravy poznamenal, že u ČD Cargo došlo k mimořádnému snížení hodnoty majetku. „Nicméně je to účetního charakteru a kdyby tomu mimořádnému účetnímu odpisu nedošlo, tak je i společnost ČD Cargo v zisku,“ sdělil Krapinec.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vyzdvihl ratingové hodnocení Českých drah, které je podle ratingové agentury Moody’s na úrovni Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem. Takové hodnocení je podle Kupky důležitá zpráva do budoucna z hlediska dluhové služby a z hlediska toho, aby úvěry, které České dráhy mají, měly co nejnižší úrok.
Těžká pandemická léta
Pod současným vedením Michala Krapince byl pro skupinu České dráhy dosud historicky nejlepší rok 2023, kdy vykázala zisk ve výši 3,8 miliardy korun zisku před zdaněním.
Těžkými léty prošly České dráhy během pandemie koronaviru, kdy nakumulovaly v roce 2020 ztrátu ve výši čtyř miliard korun a v roce 2021 dvou miliard korun. V následujícím roce 2022 byla skupina v černých číslech a dosáhla zisku 14 milionů korun.
Mohlo by vás zajímat
Jiný vesmír
Partner poradenské společnosti PwC Petr Smutný vývoj hospodaření skupiny na letošní konferenci Ekonomického deníku a České justice Financování dopravy okomentoval slovy, že v porovnání s jinými státními organizacemi představují České dráhy úplně jiný vesmír.

V loňském roce zároveň České dráhy proinvestovaly 20 miliard korun a na koleje zamířily vozy s 22 tisíci novými sedačkami, šlo o celkem 141 elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. České dráhy zároveň evidují skokový nárůst obsazenosti vlaků tam, kde nasadí nové vozy do provozu.
V loňském roce přepravil státní dopravce 168,8 milionu zákazníků, meziročně jde o nárůst o 4,4 milionu. Přepravní výkon vzrost na 8,3 miliardy osobokilometrů. Vyšší počty cestujících se promítly také do vyšších tržeb v osobní dopravě, které dosáhly částky 33,3 miliardy korun. To je o více než tři miliardy lepší výsledek než v roce 2023. V dálkové dopravě loni České dráhy vypravily 179 tisíc vlaků, v regionální jich bylo přes 2,2 milionu.
Mládnutí vozového parku
České dráhy také chtějí srazit v horizontu dekády věkový průměr vozového parku na 20 let. Aktuálně kompletní vozový park dosahuje průměru 31 let.
České dráhy chtějí zároveň do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard korun zamíří do nových opravárenských hal a do jejich rekonstrukcí. Loni odstartovaly stavby opravárenských hal v Havlíčkově Brodě a v Chebu. Investice do nových staveb, technologií i do modernizace údržbové základny přesáhly jednu miliardu korun.
„Ve stejném tempu budeme pokračovat i nadále, letos začala rozsáhlá rekonstrukce haly v Olomouci a další novinky v rámci opravárenství připravujeme v Českých Budějovicích, České Třebové, Hradci Králové nebo v Praze,“ uvedl k tomu Michal Krapinec.
Text budeme aktualizovat