Další část železnice v České republice projde změnou napájecí soustavy. Konverze úseku od hranice se Slovenskem u Střelné po Vsetín získala, zatím nepravomocné, povolení Dopravního energetického a stavebního úřadu (DESÚ).

Realizace samostatné stavby by měla začít podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy během letošního roku, Ekonomickému deníku to sdělil už dříve. Náklady vyčíslil na 2,2 miliardy korun. Na projekt se vztahuje zákon o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury, proto stavební povolení vyřizoval DESÚ.

Dva mosty na trase

Podle dokumentace konverze zahrnuje změny trakční soustavy v úseku Horní Lideč státní hranice – Vsetín (mimo) na systém AC 25 kV 50 Hz, a to včetně veškerých nezbytných vyvolaných úprav infrastruktury.

Celková délka liniové stavby je přibližně 21 kilometrů, rekonstrukce trakčního vedení se týká v rámci montážní části 52,8 kilometru, stavební část 25,5 kilometru. V rámci projektu se budou rekonstruovat také dva mosty.

Hotovo má být v 2045

Správa železnic tak pokračuje v přeměně železnice ze stejnosměrné soustavy na střídavou. Podle předpokladů by mělo být hotovo v roce 2045. Předpokládané náklady na celou transformaci jsou podle Gavendy 89 miliard korun. Konverzí má postupně projít celá stejnosměrná soustava 3 kV na síti Správy železnic, jde přibližně o 1800 kilometrů tratí.

Letos dojde ke konverzi například také v rámci rekonstrukce traťového úseku mezi Chomutovem a Kadaní-Prunéřovem, a to s předpokládanými náklady 3,4 miliardy korun. Změna napájení se chystá také při modernizaci úseku mezi Děčínem a Kolínem.

Mohlo by vás zajímat