Železniční provoz na koridorových tratích v České republice od sobotního rána komplikuje masivní výpadek zabezpečovacího zařízení ETCS. Důvodem mají být podle mluvčího drážních hasičů Správy železnic Martina Kavky problémy s GSM-R signálem, který spravuje externí firma. Provoz vlaků podle Kavky přešel na původní národní systém zabezpečení, který byl před ETCS.

„K výpadku došlo mezi pátou a šestou hodinou ranní a stále trvá,“ řekl Kavka Ekonomickému deníku.  Důvody, proč k němu došlo na všech koridorových tratích s ETCS, zatím podle něj nejsou známé. Kavka neupřesnil ani počet vlaků, kterých se výpadek dotkl. Mělo jít ale o všechny, které v tu chvíli byly tratích pod výhradním provozem ETCS.

Vlaky nabraly několik desítek minut zpoždění. O výpadku informovaly na sociální síti X i České dráhy. „Prosíme cestující, aby sledovali naše webové stránky http://cd.cz nebo aplikaci Můj vlak, kde aktualizujeme informace k mimořádné události,“ uvedly. České dráhy také později dopoledne uvedly na svých webových stránkách, že je byl provoz obnoven v 10:45 hodin. „Dochází k postupné stabilizaci provozu. Z důvodu mimořádnosti mohou být některé vlaky opožděny,“ dodaly.

Ke spuštění ETCS na koridorových tratích došlo letos od ledna ve čtyřech fázích. První úsek, kde byl od 1. ledna systém spuštěn, je trať Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov. Od 8. ledna následoval úsek Břeclav – Bohumín, poté 15. ledna trať Česká Třebová – Adamov Modřice – Břeclav a 22. ledna Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová.

Mohlo by vás zajímat

Během prvního měsíce výhradního provozu fungoval systém podle dřívějšího vyjádření mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové na hlavních železničních koridorech prakticky bezchybně. Vlaky pod jeho plným dohledem ujely více než dva miliony kilometrů. Systémem je aktuálně podle mluvčí vybaveno více než 600 kilometrů tratí, na kterých jezdí v průměru 1600 vlaků denně, za leden jich bylo na 30 tisíc.

Jak Ekonomický deník informoval, zavádění ETCS po Česku požaduje Evropská unie. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých členských státech. Náklady se budou pohybovat v desítkách miliard korun. Systém funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak.

Ministerstvo dopravy počítá s vybavením ETCS na dalších 4000 kilometrů tratí do roku 2030, což si vyžádá investice do infrastruktury zhruba 32 miliard korun. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha – České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun – Plzeň – Cheb a do roku 2030 na celé síti.

Přehled plánovaného spuštění systému ETCS na jednotlivých koridorech. Zdroj: MDCR

Text budeme aktualizovat