Návrh německé CDU/CSU rozdělit státní dráhy Deutsche Bahn na sektory dopravy a infrastruktury budí u našich sousedů velké emoce. Nápad vítá německý antimonopolní úřad, ale proti je silný odborový svaz EVG i dosluhující ministr Volker Wising.

Podle ministra dopravy Volkera Wissinga (nezávislého) by rozdělení železniční skupiny problémy společnosti nevyřešilo. „Požadavek na rozdělění železnice je dalším příkladem toho, jak jsou lidem v současné době slibována údajně jednoduchá řešení složitých problémů,“ řekl Wissing tiskové agentuře dpa. „Myslím, že je to nebezpečné,“ akcentoval.

Ministr připouští, že v Deutsche Bahn existuje „potenciál pro optimalizaci i podle práva obchodních společností“. Podle jeho názoru by však rozdělení společnosti společnosti pouze výrazně zpozdilo plán na zlepšení sítě a provozu. „Místo toho, abychom se soustředili na organizační schéma, měli by se všichni soustředit na pokračování v důsledném provádění restrukturalizačního programu. Protože jádro problému spočívá v infrastruktuře, která byla v posledních desetiletích zničena,“ řekl Wissing.

Ministr dopravy tak reaguje na oznámení CDU/CSU o jednání s touto společností v případné vládě CDU/CSU. Místopředseda poslaneckého klubu Ulrich Lange (CSU) o víkendu oznámil, že v případě volebního vítězství přezkoumá rozsáhlé renovace důležitých železničních tratí – tzv. generální renovace.

Mohlo by vás zajímat

Tvrdě proti rozdělení Deutsche Bahn, které požaduje CDU/CSU jsou německé železniční a dopravní odbory EVG. „Friedrich Merz (lídr opoziční Křesťanskodemokratické unie – CDU a možný německý kancléř – pozn. red.) a unie si v otázce železnice zahrávají s ohněm. Každý, kdo chce rozbít železnici, neřeší žádný z existujících problémů, ale pouze vytváří nové,“ řekl před pár dny tiskové agentuře dpa šéf odborů EVG Martin Burkert.

„Pro větší konkurenci musí být sektory infrastruktury a dopravy odděleny silněji než dříve,“ uvádí se ve zprávě. O rozdělení železniční skupiny Deutsche Bahn se diskutuje delší dobu. Jedním z argumentů je umožnit na železnici větší konkurenci. Nedávno se proti rozdělení Deutsche Bahn vyslovil také ministr dopravy Volker Wissing (nezávislý).

„Oddělení sítě a provozu je na úkor kvality a zaměstnanců. Místo toho je zapotřebí dlouhodobé a adekvátní financování, jako v Rakousku a Švýcarsku,“ prohlásil Burkert.

V pondělí – v den konání spolkové stranické konference CDU – zorganizoval odborový svaz EVG demonstraci proti rozdělení železnice pod heslem Budoucnost železnice můžeme dělat jen společně.

„Úplné přeorientování Deutsche Bahn je nezbytné, pokud se má výkonnost na železnici zlepšit,“ řekl místopředseda parlamentní skupiny Unie Ulrich Lange (CSU) zpravodajskému portálu Politico.

„To si musí postupně uvědomit i Martin Burkert,“ zareagoval Lange na výroky šéfa EVG Martina Burkerta, který je k plánům na rozdělení Deutsche Bahn kritický.

„Za posledních 20 let jsme v rámci stávajících struktur Deutsche Bahn přijali mnoho opatření. Nyní si musíme uvědomit, že to nevedlo k úspěchu. Proto musíme zaujmout jiný přístup. Infrastrukturní a dopravní sektor musí být odděleny a federální vláda musí znovu získat odpovědnost za železniční síť,“ řekl dále Lange a Burkerta pozván, aby se podílel na utváření přechodného období.

Německý antimonopolní úřad přitom návrh na rozdělení společnosti Deutsche Bahn loni na jaře přivítal. „Existuje mnoho náznaků, že oddělení sítě a železničního provozu by bylo lepším modelem pro podporu hospodářské soutěže na železnici v dlouhodobém horizontu,“ řekl předseda německého Spolkového kartelového úřadu Andreas Mundt pro Ippen-Media.

„S ohledem na struktury na železnici vytvořila spolková vláda na začátku roku v rámci železniční skupiny infrastrukturní společnost, která je zaměřena na společné dobro. To však může být pouze první krok, protože zásadní problémy konkurence jsou hlubší,“ řekl dále Andreas Mundt.

Podle Mundta není divu, že Deutsche Bahn je dominantním lídrem v železniční osobní dopravě.„Samozřejmě, že větší konkurence je dobrá,“ pokračuje Mundt. CDU/CSU chce proto dnes ve Spolkovém sněmu předložit návrh, který se rozdělením železničního molochu zabývá.

Evropská unie konkrétně navrhuje zcela oddělit odvětví infrastruktury, které tvoří společnosti DB Netz, DB Station and Service, jakož i DB Energie, od odvětví dopravy. To má vytvořit větší konkurenci na německých železnicích.