Bateriové vlaky Českých drah fungují v Moravskoslezském kraji více než měsíc a zatím si jejich provoz státní dopravce pochvaluje. Denně najedou na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic téměř dva tisíce kilometrů. „Čtyři jednotky RegioPanter, které kombinují elektrický a bateriový pohon, jsou stále ve zkušebním provozu, ale už první měsíc jejich fungování ukázal, že pořízení nových vlaků byl krok správným směrem,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Ohlasy od cestujících i Moravskoslezského kraje, který si regionální železniční dopravu objednává, jsou podle Krapince velmi pozitivní. Mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová doplnila, že dráhy po zavedení do pravidelného provozu evidují zatím minimální počet závad, které jsou podle mluvčí řešeny v řádu hodin servisem Škoda Group v rámci garance. Upřesnila také, že bateriové vlaky jsou stále ve vlastnictví výrobce.

Provoz vlaků podle Rajnochové neovlivňuje ani zima. „I v zimním období fungují bateriové vlaky zcela standardně, ať už jde například o vytápění nebo osvětlení. Stejně tak neřešíme zásadní problémy pokud jde o samotné baterie a jejich dobíjení,“ dodala. Na trati, kde jsou bateriové vlaky nasazeny, sledují České dráhy zároveň vyšší zájem o cestování.

Trať z Ostravy do Veřovic je jen zčásti elektrizovaná, kvůli tomu museli cestující dříve přestupovat u většiny spojů ve Studénce z elektrického do motorového vlaku. Teď obstará celou cestu pouze jeden vlak s elektrickým pohonem a baterií. V případě potřeby probíhá podle Rajnochové nabíjení vozidel na nabíjecím místě Správy železnic ve Studénce a Ostravě střed, kde jsou instalované nabíjecí armatury umístěné v trolejovém vedení. Díky rekuperaci baterie se vlaky dobíjí i mimo elektrické vedení při brzdění.

Mohlo by vás zajímat

Provoz bateriových vlaků zhodnotil také hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica (ANO). „Pohodlné cestování bez nutnosti přestupu, zkrácení jízdních dob a také nové moderní vlaky přivádějí na linku z Ostravy do Veřovic další zákazníky. Už během prvního měsíce sledujeme pozitivní trend v nárůstu počtu cestujících,“ uvedl Josef Bělica.

České dráhy sledují podle mluvčí Českých drah Vandy Rajnochové o bateriové vlaky zájem i v dalších krajích. „Nasazení bateriových vlaků bude finálně záviset na poptávce krajů jakožto objednatelů regionální dopravy. Odhadujeme, že by v České republice mohlo v příštích letech jezdit až 120 bateriových vlaků,“ řekla Ekonomickému deníku.

Bateriový vlak Českých drah v Plzeňském kraji. Zdroj: Plzeňský kraj

O bateriové vlaky už vyslovil zájem například Plzeňský kraj, kde České dráhy předvedly v úterý 21. ledna nové vlaky společně se společností Škoda Group. „Uvažujeme o využití bateriových vlaků na dvou tratích – jedna je Mirošov – Plzeň – Heřmanova Huť a ta druhá trať je Radnice – Plzeň – Bezdružice,“ sdělil náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN) s tím, že vozy by mohly vyjet na trať za tři roky. „Jednáme o tom,“ sdělil náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta.

Podle Ješety připravuje projekty na bateriové vlaky devět až deset krajů. Nejdál jsou podle něj Pardubický a Královéhradecký kraj, kde měly České dráhy vlaky předvádět podle informací z tiskové zprávy Plzeňského kraje ve čtvrtek. Podle Ješety bude náhrady dieselových vlaků bateriovými dotovat evropský program TRANSGov.

Bateriové vlaky jsou podle Ješety dražší než elektrické. „Stejné dvouvozové elektrické RegioPantery jsme kupovali za 117 milionů korun, tenhle (bateriový) stál 154 milionů korun. Ale jsou to ceny let 2018 a 2019. Dalších patnáct, které jsme loni kupovali pro Moravskoslezský kraj, stály 169 milionů za jednu soupravu. Dnes už předpokládáme hodnotu kolem 180 milionů,“ řekl Ješeta.

Naopak zájem o pořízení vodíkových vlaků aktuálně neprojevil podle mluvčí Českých drah Rajnochové žádný objednatel dopravy. „Také zkušenosti ze zahraničí ukazují, že objednatelé a dopravci dávají v současnosti přednost odzkoušené technologii vlaků s baterií před vodíkovými vlaky, které jsou stále ještě ve stádiu vývoje a jsou testované jen na několika málo tratích v Evropě,“ uzavřela.