V pondělí vláda projedná návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok. Z národních zdrojů je vyčleněno na dopravní projekty 52 miliard, dalších 30 miliard bude zajištěno z prostředků EU.
Příští rok budou připraveny finance na klíčové dálniční stavby a řadu dalších investic do dopravní infrastruktury. Celkem by mělo jít o více než 82 miliard korun, pět desítek miliard bude z národního rozpočtu, třicet pak z EU. Po vyhodnocení rozpočtové situace na začátku příštího roku bude ministerstvo hledat i prostředky na mimořádnou podporu krajských silnic.
„Už třetí rok za sebou dáváme do dopravní infrastruktury rekordní finanční prostředky, abychom rozhýbali výstavbu, která v minulosti postupovala pomalu, nebo úplně stála. Letos jsme i s modernizací D1 zahájili zhruba sedmdesát kilometrů nových dálnic a příští rok to bude až 140 km. Ředitelství silnic a dálnic i Správa železniční dopravní cesty letos čerpají prostředky velmi úspěšně, takže rozhodně nejde jen o peníze na papíře. Zahajujeme stavby, které za několik let začnou lidem sloužit,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Mezi stavbami, se kterými rozpočet SFDI počítá v příštím roce, jsou například nové úseky D35, obchvat Otrokovic na D55 nebo dostavba D1 v úseku Říkovice – Přerov. Peníze jsou připraveny také pro výstavbu D11 z Hradce Králové do Smiřic a v úseku Smiřice – Jaroměř, pro dálnici D3 a obchvat Českých Budějovic, obchvaty obcí Řevničov a Lubenec na D6, obchvat Frýdku Místku na D48 a úsek D49 mezi Hulínem a Fryštákem. Intenzivně bude pokračovat také modernizace D1, a to až v osmi úsecích, tak aby začala renovovaná D1 sloužit řidičům co nejdříve. Celkově začne resort dopravy stavět v příštím roce zhruba 140 km dálnic. Pokračovat budou stavbaři například na D3 v úsecích mezi Bošilcem a Borkem, na D7 v úseku Postoloprty-Bitozeves, na D11 či na D48.
Na železnici jsou připraveny peníze například na pokračování modernizace trati Rokycany – Plzeň, rekonstrukci železniční stanice Ostrava-Vítkovice, stanice Olomouc či rekonstrukci zastřešení haly pražského Hlavního nádraží. Mezi nově zahajované projekty na železnici bude patřit například optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice či rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v žst. Poříčany.
„Do konce září ŘSD vypsalo výběrová řízení na 20 staveb dálnic a silnic v předpokládané hodnotě 64 miliard korun, včetně DPH,“ doplnil ministr Ťok. Zakázky doplnily 16 výběrových řízení na silniční stavby v celkové hodnotě 15 miliard korun, u nichž už soutěže běží. Na všechny významné silniční stavby tedy budou vypsány tendry na zhotovitele a v příštím roce se postupně začnou realizovat.
Podívejte se na celou mapu sílniční a dálniční sítě – rsd-mapa-stavby-di-2016-plan
Jiří Reichl
Dopravní stavby jsou v ohrožení, poslanci viní ministra Brabce, chtěli jeho rezignaci
Komise nechce „propustit“ pražský okruh do realizace. Ohroženy jsou další stavby.