INZERCE

Některé dálnice bez poplatku. Hlavně u měst.

Ministerstvo dopravy od roku 2017 vyjme ze zpoplatnění dalších 11 úseků dálnic, které tvoří obchvaty měst nebo přes které vedou silnice prvních tříd.

Vjezdy do Prahy, část pražského okruhu a dálnice kolem Plzně, Ústí nad Labem, Olomouce, Prostějova nebo kolem Berouna už nebudou zpoplatněny. Ministerstvo dopravy tímto krokem naváže na své rozhodnutí z roku 2016, kdy ze zpoplatnění vyjmulo 45 km úseků, kde se dálnice kříží se silnicí první třídy

„Chceme vyjít vstříc všem místním řidičům, aby se dálnici kvůli poplatku nevyhýbali a zbytečně nejezdili skrze město po silnicích nižších tříd. Vyjmutím dalších 11 úseků navážeme na naše loňské kroky, které se osvědčily. Městům se jednoznačně ulevilo a starostové měst, kudy vedla objízdná trasa pro všechny bez dálniční známky, naše kroky hodnotí pozitivně. Současně se potvrdil náš odhad, že nedojde k ekonomické ztrátě. Prodej dálničních kuponů v letošním roce naopak roste,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Od příštího roku ministerstvo dopravy zruší povinnost mít dálniční známku na dalších 11 úsecích českých dálnic, v celkové délce 111 kilometrů. Jsou to konkrétně (viz přiložená mapa) vjezd do Prahy od dálnice D7 po ulici K Barrandovu (odkud následně mohou motoristé projíždět skrze městský okruh) a vjezdy do Prahy pro obyvatele sousedních obcí, tzn. úseky na dálnicích D6, D7, D10 a D11. Mezi nově znepoplatněné obchvaty měst je zařazen také Beroun a Králův Dvůr na D5, což je 7 kilometrů kolem města. Bez poplatku bude také úsek dlouhý 22 km na dálnici D5 kolem Plzně a 20 km dlouhý úsek u Ústí nad Labem na dálnici D8, kterou provází silnice I/13. Stejné výjimky se dočkají i úseky u Olomouce na dálnici D35, kde nebude zpoplatněn úsek až k silnici I/55, a pětikilometrový úsek na D46 kolem Prostějova.

vyjmuti-zpoplatnench-silnic

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na výnos peněz z dálničních kupónů, který neustále roste a ke konci srpna 2016 dělal už 4,3 miliardy korun, což je srovnatelné skoro už s celým rokem 2015, by tyto změny neměly mít takřka žádný vliv. „Dálnice jsou stavby placené z peněz daňových poplatníků, proto by měly lidem co nejvíce sloužit. Tento krok, kdy umožníme využívat dálnici bez poplatku všude tam, kde dálnice vytváří určitý obchvat města, je vstřícným krokem vůči řidičům. Ti dnes musí trpět za to, že konečně začínáme stavět a současně opravovat zanedbané silnice po předchozích vládách. Letos do oprav dáváme 12 miliard korun na dálnice a silnice 1. tříd a už druhým rokem krajům pomáháme do pořádku i jejich dvojky a trojky. Loni jsme dali krajům na opravy 4,5 miliardy, letos 3 miliardy,“ uvedl ministr financí Andrej Babiš.

Ministerstvo dopravy už připravilo novelu vyhlášky o časovém zpoplatnění pro rok 2017, kde nově stanoví seznam úseků, které budou vyjmuty ze zpoplatnění pro vozidla do 3,5 tuny. Do konce září návrh změny vyhlášky půjde do mezirezortního připomínkového řízení. „Nemusí se jednat o konečné číslo. Budeme ještě analyzovat i ostatní části dálniční sítě, kde by občanům vyjmutí některých úseků mohlo pomoct,“ uzavřel ministr Ťok.

Jiří Reichl