INZERCE

Dálnice D11, Chýšť, okres Pardubice. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons (CC-BY-SA-4.0)

Zádrhel za zádrhelem. S důvody rozkladu úseku dálnice D11 na hranici s Poláky se teď seznamují účastníci stavebního řízení 

Mezinárodní silnice E65 má spojit sever Evropy s jihem. Zatímco ale na polské straně je připravený další úsek z Kamenné hory na Lubawku, na české hranici dostavba navazující české D11 ještě ani nezačala a je otázkou, zda skutečně podle původního plánu v prosinci začne. Proti stavebnímu povolení podal na konci září rozklad ekologický spolek Děti Země. V tuto chvíli s nim stavební úřad seznamuje ostatní účastníky řízení, potvrdilo Ekonomickému deníku ministerstvo dopravy.

„Nyní je předčasné předjímat, jak budou jednotlivé námitky vypořádány, stejně jako jaký bude zvolený další postup nebo jaký bude výsledný vliv na zahájení stavby,” zareagoval tiskový mluvčí MD František Jemelka na dotazy Ekonomického deníku. 

Ředitelství silnic a dálnic (ŘDS) chce se spolkem ještě jednat, aby odvolání stáhl. Podle jeho ředitele Radka Mátla mu jde o získání času. „Znamená to, že stavební povolení nemohlo nabýt právní moci a odvolatel, tedy ten, kdo podává rozklad, v tomto případě spolek Děti Země, má možnost ho doplnit, má na to lhůtu zhruba 30 dnů. Jinak řečeno, pošle se státu prázdný papír – blanketní odvolání – a on vám dá dalších 30 dnů,” uvedl ve speciálním vydání podcastu Cesty Zdopravy.cz. Ekonomický deník poslal ŘSD další otázky, ale do doby vydání článku odpovědi nedorazily.

Rozklad spolku Děti Země proti stavebnímu povolení pro dálnici D1109 Trutnov obsahuje čtyři námitky, jak nedávno napsal Ekonomický deník. Jeho předseda Miroslav Patrik přiblížil, že se týkají evidence činnosti biologického dozoru, způsobu měření intenzit hluku při zkušebním provozu, zásahu dálnice do okraje lesa a stanoviska EIA. Součástí je ale i analýza využívání blanketních odvolání a podnět ke svolání semináře o správním řádu.

„V rozkladu žádáme uložit podmínky o zavedení ekologického deníku, který by veřejnosti i úřadům poskytoval rychlé informace o situaci na stavbě, a o měření intenzit hluku do dvou let od zahájení zkušebního provozu,” přiblížil předseda Dětí Země. Podle spolku také nebyly uložené všechny požadavky závazného stanoviska EIA, takže žádají o doplnění. „Ve spisu zároveň chybí závazné stanovisko ke zmírnění zásahu povolované dálnic do okraje lesa. Upozorňovali jsme na to už v únoru, ale nesprávně to zamítli,“ upřesnil Patrik.

Výstavba D11, ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons (CC-BY-SA-4.0)

Ministerstvo dopravy na základě žádosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vydalo 3. srpna 2023 stavební povolení pro dálnici D1109 Trutnov – státní hranice Česko/Polsko. Spolek Děti Země však proti němu 4. září 2023 zaslal rozklad, o kterém informoval Ekonomický deník a který za tři týdny doplnil o čtyři námitky. Ministerstvo dopravy rozklad Dětí Země dne 26. září 2023 vyvěsilo na své úřední desce, kde bude patnáct dní. Účastnící řízení se k němu mohou tak do 21. října 2023 vyjádřit. 

Podle spolku rozklad stavbu nepřibrzdí

Rozklad může podle ŘSD nicméně znamenat zdržení až deset měsíců. Ředitelství silnic a dálnic už dříve uvedlo, že chce s předsedou spolku jednat, aby odvolání stáhl. „Chci to nějakým způsobem vypořádat, abychom nemuseli procházet složitým martyriem samotné rozkladové komise,“ zdůraznil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Podle spolku ale jde hlavně o námitky procesního charakteru o nichž může ministerstvo dopravy nakonec rozhodnout samo. Podle předsedy Patrika se proto na časovém plánu stavby nemusí nakonec ani vůbec nic změnit. „Z průběhu více než rok probíhajícího stavebního řízení vyplývá, že veřejnost se o jeho zahájení dověděla po více než pěti měsících od podání žádosti, přičemž řízení bylo pak na dva měsíce přerušené. I když došlo k průtahům délky asi sedmi měsíců, tak plán stavět dálnici v letech 2024 až 2028 lze považovat za reálný,“ zdůvodnil Patrik. 

Zatím tomu, že se stavět začne, věří například i starosta Královce Tibor Terbák (nestr.). „Počítáme, že se to stihne v limitu a že proběhne zahájení stavby na konci tohoto roku,“ uvedl nedávno pro ČT24. Podle starostů je totiž absence spojení v současné chvíli největší překážka rozvoje celé oblasti. Podobně zahájení věří i polská strana. „Už čtyřicet let se těším na propojení s Českem. Počítáme s tím, že čeští partneři ten úsek dokončí,“ zdůraznil ČT 24 zástupce starosty Wroclawi Jakub Mazur. Polská strana tak nese fakt, že se vyskytují komplikace se stavbou na českém území, velmi nelibě. Na druhou stranu, Češi v dotčené lokalitě se stále bojí obrovského nárůstu dopravní zatíženosti.

Každopádně s tím, že Česko při stavbě dálnic na Poláky trvale ztrácí, šéf ŘSD Mátl souhlasí. V Polsku je totiž podle něho legislativa nesrovnatelně rychlejší. Náskok Poláků vnímá jednoznačně například i český ekonom a poradce premiéra Štěpán Křeček. „Určitě jsme jako Česká republika udělali chybu při využívání evropských peněz, které jsme rozdělili do mnoho menších projektů, které nemají zcela zásadní vliv na náš ekonomický rozvoj. Místo toho jsme měli velkou většinu prostředků nasměrovat do výstavby dálnic a rychlotratí, čímž bychom pomohli řešení jednoho z klíčových problémů, kterým je financování dopravní infrastruktury,“ zdůraznil pro Ekonomický deník.

Monika Ginterová