INZERCE

Stavba úseku D11, ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons (CC-BY-SA-4.0)

Chybí ekologický deník nebo závazné stanovisko pro zmírnění zásahu dálnice do okraje lesa, přiblížil některé námitky rozkladu úseku dálnice D11 spolek Děti Země

Rozklad spolku Děti Země proti stavebnímu povolení pro dálnici D1109 Trutnov obsahuje čtyři námitky. Jak teď upřesnil jeho předseda Miroslav Patrik, týkají se evidence činnosti biologického dozoru, způsobu měření intenzit hluku při zkušebním provozu, zásahu dálnice do okraje lesa a stanoviska EIA. Součástí je ale i analýza využívání blanketních odvolání a podnět ke svolání semináře o správním řádu. 

„V rozkladu žádáme uložit podmínky o zavedení ekologického deníku, který by veřejnosti i úřadům poskytoval rychlé informace o situaci na stavbě, a o měření intenzit hluku do dvou let od zahájení zkušebního provozu,” přiblížil předseda Dětí Země Miroslav Patrik. Podle spolku také nebyly uložené všechny požadavky závazného stanoviska EIA, takže žádají o doplnění. „Ve spisu zároveň chybí závazné stanovisko ke zmírnění zásahu povolované dálnic do okraje lesa. Upozorňovali jsme na to už v únoru, ale nesprávně to zamítli,“ upřesňuje Patrik.

Ministerstvo dopravy na základě žádosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vydalo 3. srpna 2023 stavební povolení pro dálnici D1109 Trutnov – státní hranice Česko/Polsko. Spolek Děti Země však proti němu 4. září 2023 zaslal rozklad, o kterém informoval Ekonomický deník a který za tři týdny doplnil o čtyři námitky. Zatímco tak další úsek z plánovaného spojení severu Evropy s jihem – mezinárodní silnice E65 – má polská strana už hotový, česká ještě ani nezačala. V plánu je sice spuštění stavby 21 kilometrů dlouhého úseku mezi státní hranicí v Královci a Trutnovem v prosinci, ale je otázkou, zda se tak skutečně kvůli rozkladu stane. Ředitelství silnic a dálnic (ŘDS) také už uvedlo, že se spolkem chce jednat, aby odvolání stáhl.

Ministerstvo dopravy rozklad Dětí Země dne 26. září 2023 vyvěsilo na své úřední desce, kde bude patnáct dní. Účastnící řízení se k němu mohou tak do 21. října 2023 vyjádřit. Podle spolku jde hlavně o námitky procesního charakteru o nichž může ministerstvo nakonec rozhodnout samo. Podle předsedy to proto na dalším časovém plánu stavby nemusí vůbec nic měnit. „Z průběhu více než rok probíhajícího stavebního řízení vyplývá, že veřejnost se o jeho zahájení dověděla po více než pěti měsících od podání žádosti, přičemž řízení bylo pak na dva měsíce přerušené. I když došlo k průtahům délky asi sedmi měsíců, tak plán stavět dálnici v letech 2024 až 2028 lze považovat za reálný,“ zdůvodnil Patrik. 

Děti Země se dálnicí D1109 zabývají patnáct let od roku 2008, kdy se účastnily procesu EIA. Během té doby se jednalo o tři řízení o povolení škodlivého zásahu dálnice do cenných biotopů. A v letech 2017 až 2019 šlo o územní řízení, kdy ale spolek žádné odvolání nepodal, neboť nezjistil zásadní chyby či rozpory. 

Blanketní odvolání podaná veřejností mají na délku řízení nižší vliv, než když je iniciuje stát, říká spolek

Součástí aktuálního rozkladu je zároveň analýza spolku, která na základě průběhu šesti stavebních řízení pro dálnici D0136 Říkovice – Přerov a tří řízení pro silniční, železniční a vodní stavby u orgánů ochrany přírody zjišťovala, jaký časový vliv na délku celého řízení mají blanketní odvolání, které zašlou spolky a tři instituce rezortu dopravy.

Závěr je podle Dětí Země jednoznačný: „Pokud rezort dopravy bez odborné analýzy a legislativního procesu navrhuje u strategických staveb s významným vlivem na životní prostředí zrušení blanketních odvolání, tak jde o klasickou střelbu do obou vlastních nohou. Státní instituce typu ŘSD, Správa železnic (SŽ) a Ředitelství vodních cest (ŘVC) ho totiž také nyní často používají a navíc si řízení ještě prodlužují. Zasílání blanketních odvolání veřejností má tedy na délku řízení nižší vliv, než státem,“ shrnuje Patrik.

Miroslav Patrik, předseda spolku Děti Země. Foto: archiv Miroslava Patrika

Z šesti stavebních řízení pro dálnici D0136 Říkovice – Přerov totiž podle spolku vyplývá, že Děti Země zasláním blanketních odvolání prodloužily tato řízení průměrně o 27 dní, tedy o 3,5 % celkové délky řízení. „Stavební řízení pro dálnici D1109 se sice blanketním rozkladem prodloužilo o 21 dní, ale vadami žádosti ŘSD ČR až asi o 7 měsíců,” upřesnil spolek.

Z anlýzy dále plyne, že ze tří řízení o povolení škodlivého zásahu silniční, železniční a vodní stavby ŘSD, SŽ a ŘVC zasláním blanketních odvolání prodloužily tato řízení průměrně o 34 dní, tedy o 6,5 % celkové délky řízení. Jak shrnul spolek, tato praxe tak může současná správní řízení obecně prodloužit v průměru o 30 dní, což představuje kolem pěti procent jeho celkové délky. „Rezort dopravy však jako žadatel o vydání správních rozhodnutí blanketními odvoláními relativně prodlužuje délku správních řízení asi o 66 % doby více, než Děti Země jako účastníci řízení s použitím stejného postupu,” doplnil předseda spolku. 

Průběh stavebního řízení o povolení dálnice D1109 Trutnov – státní hranice ČR/PR délky 21,175 km se 44 stavebními objekty

01.07.2022 = ŘSD ČR zasílá žádost

26.01.2023 = MD oznamuje zahájení řízení (za 6,5 měsíců)

27.02.2023 = Děti Země zasílají přihlášku do řízení a vyjádření

12.04.2023 = MD stavební řízení přerušuje, neboť ŘSD ČR má zaslat platná vyjádření a chybějící podklady

14.06.2023 = MD oznamuje, že účastníci řízení se mohou ke spisu vyjádřit do 10 pracovních dní (za 2 měsíce)

03.08.2023 = MD vydává stavební povolení se 47 podmínkami

04.09.2023 = Děti Země zasílají blanketní rozklad 

05.09.2023 = MD zasílá Dětem Země výzvu k doplnění rozkladu do 5 dní o důvody

25.09.2023 = Děti Země zasílají rozklad s důvody

26.09.2023 = MD oznamuje, že účastníci řízení se mohou k rozkladu vyjádřit do 10 dní

(zdroj: Děti Země)

Monika Ginterová