INZERCE

Lokomotiva společnosti Siemens Vectron se soupravou Railjet. Foto: České dráhy

Český železniční průmysl loni zvýšil celkový obrat na 130 miliard korun, vyšší je i objem exportu

Českým firmám sdruženým v Asociaci podniků železničního průmyslu (ACRI) loni vzrostl meziročně obrat o sedm procent na celkových 130 miliard korun. Sektor tak potvrdil stabilní růst, který významně podporují zakázky v zahraničí, zdůraznila k výsledkům generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská. Objem exportu činil loni 65 miliard korun. 

„Jedná se o souhrnné výsledky obchodní činnosti za přibližně padesátku firem, které reprezentují drtivou většinu českého železničního průmyslu. Zaměstnávají na 22 tisíc lidí a na tvorbě HDP České republiky se společně podílejí jedním a půl procentem,“ říká generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská. Podle ní posledních několik let sektor roste stabilně. „Loni to bylo meziročně o zhruba sedm procent. Nepochybně se na tom podílejí zakázky pro zahraniční trhy. Naši členové obchodují s celým světem a v řadě zemí mají i vlastní zastoupení nebo pobočky. Hlavními partnery jsou pro ně země Evropské unie, ale také Srbsko, Turecko či Indie,“ dodala.

Český železniční průmysl dál stabilně roste. Foto: Acri

První místo v obchodním objemu produkce tradičně připadlo na výrobu kolejnic a příslušenství pro železniční svršek. Jedná se zejména o produkty společnosti Třinecké železárny, součást skupiny Moravia Steel. Firma je jediným výrobcem kolejnic a železničního příslušenství v Česku. Loni vyrobily Třinecké železárny 250 kt kolejnic a železničního příslušenství, v roce 2022 to bylo 248 kt kolejnic. Své produkty vyváží do 60 zemí celého světa. Na tuzemský trh loni dodaly 27 kt kolejnic včetně příslušenství železničního svršku. Z celkového objemu prodeje 250 kt firma 134 kt exportovala do zemí Evropské unie a dalších 89 kt kolejnic do Kanady a dalších exportních destinací. Celkový vývoz za hodnocené období dosáhl 89 % a odpovídá dlouholetému trendu. 

Mezi zajímavé exportní zakázky loňského roku patřila dodávka širokopatních kolejnic do Německa a tvýhybkových a širokopatních kolejnic na Ukrajinu pro Ukrajinské železnice,“ přiblížil technický ředitel Třineckých železáren Henryk Huczala. K úspěšným obchodům firma řadí také kolejnicový tendr pro Kanadu ve speciálních jakostech IH (Intermediate Hardness) a HH (Head Hardened).

Výrazné zastoupení v produkci firem železničního průmyslu mají drážní vozidla. Škoda Group je spolu se svými dceřinými společnostmi jedničkou mezi výrobci drážních vozidel v České republice. V roce 2023 se jí podařilo získat řadu významných zakázek v ČR i v zahraničí. 

„Dodávky z našich nově realizovaných kontraktů budou probíhat v následujících letech a na výrobě se bude podílet i řada dalších českých firem. Mezi hlavními zakázkami, které jsme loni získali, jsou bezpochyby tramvaje pro německý Kassel nebo pro pro Brno v rámci uplatnění opce. A dále zcela nové tramvaje pro Prahu nebo italské Bergamo,“ vyjmenovává důležité kontrakty Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva a President regionů CZ/SK & Central East ve Škoda Group. „Jsou to i zakázky na výrobu vlaků pro dopravce v Itálii, Finsku a také v Uzbekistánu. Pro litevský Vilnius pak budeme dodávat trolejbusy a pro bulharskou Sofii vozy metra,” doplnil.

Společnost AŽD je pak významným dodavatelem technologických celků v oboru zabezpečovacích, sdělovacích, řídicích a komunikačních technologií dopravní infrastruktury. Rozhodující je orientace firmy především na oblast železniční dopravy. Pro své partnery zajišťuje výrobu, kompletní dodávku a montáž technologických celků pro zabezpečení a řízení železniční dopravní infrastruktury.

Mezi klíčové aktivity realizované v roce 2023 patřilo zejména budování ETCS na několika úsecích v ČR: Brno Horní Heršpice – Zastávka u Brna – 390 mil. Kč, Pardubice (mimo) – Hradec králové (mimo) – 160 mil. Kč a Milovice – Praha hl. n. (mimo) – 280 mil. Kč. Dalšími klíčovými projekty pak byly například Konverze trati na střídavou napájecí soustavu v úseku Státní hranice Slovenská republika – Vsetín (mimo) – 1,9 mld. Kč, rekonstrukce žst. Vlkov u Tišnova – 1,4 mld. Kč a rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova (mimo) – Křižanov (mimo) – 1,8 mld. Kč.

V zahraničí pak šlo o úspěšnou realizaci projektů zejména v Polsku, a to o modernizaci tratě Poznań – Wronki – 892 mil. Kč nebo o modernizaci tratě Glincz – Kartuzy – 256 mil. Kč. 

Firma očekává růst aktivit i pro tento rok. V České republice půjde zejména o doplnění ovládacích pracovišť ETCS na koridorech a také na trati Brno – Česká Třebová. „Dohromady se jedná o zakázky ve výši 55 milionů korun,“ říká generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. „V zahraničí nás pak v Maďarsku čeká projekt modernizace tratě včetně instalace inteligentního digitálního systému DIGITAL 4.0  v úseku Soroksár – Kelebia za 900 milionů korun nebo v Polsku modernizace tratě v úseku Wronki – Słonice za 1,5 miliardy korun,“ doplnil.

Vlaky Českých drah. Ilustrační snímek. Foto: Tereza Čapková

Další z významných členů ACRI, výrobce železničních dvojkolí a podvozkových součástí, společnost BONATRANS, dosáhla v roce 2023 obchodních tržeb ve výši 8,2 miliard korun. Export činil 96 % z obchodních tržeb s převahou trhů v rámci zemí EU (5,6 miiliard bez ČR). 

Na přelomu roku 2023 a 2024 pak firma vykázala objednávky ve výši 10 miliard korun, 80 % představovalo takzvané pevné objednávky. Z klíčových kontraktů pak stojí za zmínku dodávky pro celoevropské platformy vozidel, jako například Vectron a Mireo od Siemens, Coradia od Alstom, Flirt a Kiss od Stadler, ForCity od Škoda, dále vstup do platformy Regio 160 od Pesa, kola s tlumiči hluku BONASILENCE®R+. Další dodávky dvojkolí byly realizovány pro nové vozy varšavského metra (Škoda), kde jsou kola také osazena zmíněnými tlumiči hluku, pro spací vozy Trenitalia (konsorcium Titagarh/Škoda) nebo domácí projekt vozů ČD ComfortJet. 

Významné byly dodávky pro další platformy či projekty Griffin od Newag, Kaohsiung Line od Hyundai Rotem, lokomotivy ZELC a Datong. „V roce 2023 jsme se stali majoritním dodavatelem kol pro vozy metra v USA a v roce 2024 plánujeme svůj obchodní růst zaměřit na trhy ve Velké Británii, Skandinávii, Číně a Indii. V Itálii vstupujeme do segmentu kol pro vysokorychlostní vlaky,“ říká Jakub Weimann, člen představenstva a generální ředitel společnosti.

Úspěšní byli i další členové ACRI. Například společnost DAKO-CZ, člen skupiny CZECHOSLOVAK GROUP, která je předním výrobcem pneumatických, elektromechanických, elektromagnetických a hydraulických brzdových systémů pro kolejová vozidla. Ta v roce 2023 získala mimo jiné zakázku na dodávku hydraulických brzdových jednotek včetně řízení na celkem 80 tramvají do švédského Göteborgu. 

V roce 2023 spolupracoval třemošnický výrobce se Škoda Group zároveň na dodávkách hydraulických brzdových jednotek pro nové tramvaje 29T3 a 30T3 do Bratislavy. Své brzdové systémy dodával též polskému výrobci Modetrans Poznaň, pro kterého dokončil zakázku na dodávku elektrohydraulických brzdových systémů pro 49 nízkopodlažních čtyřpodvozkových tramvají typu LF 07 AC (Wroclaw) a získal další zajímavou zakázku na dodávku jednočlánkových dvoupodvozkových tramvají s elektromechanickou brzdou do Berlína. 

Dalším zajímavým obchodním projektem byla spolupráce s firmou Pragoimex na projektu tramvají pro Brno, kam bude v letošním roce dodáván hydraulický brzdový systém s označením EVO 2 pro tramvaje Drak. Pro lotyšské město Daugapils bude použita elektromechanická brzda pro teploty do -40 °C s řízením.

Nárůst obchodních aktivit v roce 2023 reportuje i společnost AMiT. Výrobce elektronických systémů pro železniční dopravce. Ta meziročně navýšila obrat o 17 %. Podle marketingového manažera společnosti Matyáše Kubína byl navíc loňský listopad pro AMiT nejvýznamnějším milníkem v celé třicetileté historii. 

„Budeme v příštích letech dodávat informační systém pro Kazachstánské státní dráhy v hodnotě několika milionů eur. Projekt zahrnuje dodávku kompletního informačního systému pro cestující včetně Wifi a CCTV pro více než 500 spacích vozů. Dodávky budou probíhat po dobu 6 let až do roku 2030,“ přiblížil. V průběhu posledních 2 měsíců se tak podle něj podařilo získat objednávky na projektové zakázky v řádech stovek miliónů korun. „Jedná se o nové projekty, pro které budeme dodávat elektroniku AMiT a systémy pro společnost Stadler. Dodávky systémů budou dále probíhat i pro společnost ŠKODA Group a další zákazníky,“ přiblížil.

Koleje, ilustrační snímek. Foto: MD

Podobně hodnotí uplynulý rok marketingová a PR manažerka ZKL Bearings CZ Hana Luxová. „Jako český výrobce ložisek pokračujeme ve strategickém partnerství s českým dopravcem ČD i s dalšími společnostmi působícími na trhu v České republice a na Slovensku. V posledních třech letech jsme znásobili objem výroby a prodeje ložisek do železničních aplikací,” uvedla s tím, že pro další období plánuje firma rozšiřování dodávek do okolních států v rámci střední Evropy. „Proto posilujeme výrobní kapacity a investujeme také do procesů kontroly a jakosti,” doplnila.

Itálie, Maďarsko a Indie. Sem teď zamíří projekty eknonomické diplomacie

V roce 2023 se podniky železničního průmyslu v rámci ekonomické diplomacie zúčastnily mise do Bulharska a realizovaly incomingovou misi kanadské delegace. Dále se ACRI zúčastnilo veletrhů Eurasia Rail v Istanbulu, Trako v Gdaňsku a Expo Ferroviaria v Miláně.

Letos byl první misí Izrael a Katar v rámci zahraniční cesty prezidenta Pavla, kde byla prezentována především řešení pro udržitelnou městskou mobilitu. Dalšími zeměmi, kam budou projekty ekonomické diplomacie směřovat v nejbližších měsících, budou Itálie, Maďarsko a Indie. V září se společnosti pod hlavničkou ACRI zúčastní prestižního veletrhu mobility InnoTrans 2024 v Berlíně, kam ACRI společně s partnery z železničního průmyslu, s dopravcem České dráhy a se Správou železnic vypraví z Prahy zvláštní vlak.

„Český železniční průmysl je úspěšný v mezinárodním měřítku. Společnosti sdružené v Asociaci podniků českého železničního průmyslu vyvážejí více než polovinu své produkce a tento trend bude pokračovat. S cílem posílit svou pozici na zahraničních trzích zakládají vlastní zastoupení a dceřiné společnosti po celém světě. V současné době takto působí ve více než 20 státech a exportní zakázky železničního průmyslu se stávají jedním z tahounů průmyslové produkce a jejího exportu,“ uzavírá Marie Vopálenská. 

Monika Ginterová