INZERCE

Zachránce, nebo štěnice? eCall již brzy i ve vašem autě

EU nařizuje vybavit systémem eCall každý nový automobil, vyrobený po březnu 2018. Systém tísňového volání budí ale i obavy z ohrožení soukromí a zneužití dat. Kdo ohlídá hlídače? 

Ať se vám to líbí nebo ne, i váš automobil bude vybaven elektronickým bezpečnostním systémem, který v případě vážné dopravní nehody sám zavolá operátora tísňové linky. Tedy bude-li se jednat o osobní či lehké užitkové vozidlo vyrobené po 31. březnu 2018. Nákladní a jiná vozidla by je měly následovat později.

Projekt HeERO ( Harmonised eCall European Pilot ) řeší problematiku celoevropského tísňového volání z vozidla eCall. Tento systém by měl v fungovat ve společném celoevropském rámci tísňového volání linky 112 a poskytovat tak technicky sladěnou celoevropskou službu, a to i ve Švýcarsku, Norsku a na Islandu.

Systém eCall výrazně zkracuje čas příjezdu záchranných složek v případě vážné nehody,“ řekla serveru iHned česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). „Závažnost úrazu mají zjistit senzory ve vozidle, umístěné například v airbagu. Pokud dojde k nehodě, která nevyžaduje asistenci záchranářů, může operátor díky hlasovému spojení s posádkou vozidla ověřit skutečný stav a zabránit tak zbytečnému výjezdu záchranářů,“ dodala.

Infografika - zdroj: www.heero-pilot.eu

Okamžité upozornění na nehodu a znalost přesné polohy místa nehody zkracuje dobu nezbytnou k poskytnutí účinné pomoci o 50% mimo město a o 40 % ve městech, dočteme se na stránkách projektu HeERO.

ČTK uvádí, že v loňském roce dle statistik zemřelo při dopravních nehodách na území členských států EU 25.700 lidí. ECall by podle svých zastánců mohl každoročně snížit počet mrtvých na silnicích až o desetinu.

Ohrožuje soukromí a je zneužitelný, namítají kritici

Znějí však i mnohé kritické hlasy tvrdící, že poloha jakéhokoli vozu vybaveného systémem eCall bude dohledatelná. Příznivci návrhu namítají, že systém bude aktivní pouze v případech nouze.

Například český europoslanec Stanislav Polčák ( TOP 09 ) upozorňuje, že bude obtížné zajistit stoprocentní ochranu informací shromažďovaných v rámci eCall. „Každý systém, který uchovává data, může být zneužit. Uchovávání dat by mělo podléhat osobnímu rozhodnutí.“

Německý europoslanec Jan Philipp Albrecht se zasazuje za svobodnou volbu každého majitele vozidla rozhodnout o vybavení či nevybavení svého vozu eCallem.

Jednalo-li by se o volitelný prvek bezpečnostního vybavení vozu, pak by pravděpodobně tolik kontroverzí nebudil. Tímto směrem jdou i některé automobilky, jež eCall nabízejí obvykle jako nadstandardní prvek výbavy ještě před zavedením této povinnosti ( např. BMW, Ford, Citroen či Volvo).

Nicméně s instalací takového zařízení, jakožto dalším prvkem povinné výbavy vozidla, nesouhlasí ani pražská místopředsedkyně Svobodných Ester Kaplánková a říká: „jde o prvek prodražující koupi vozu, což pocítí hlavně nejchudší. Kromě toho se jedná o velký zásah do svobody, a jde navíc v době mobilních telefonů o záležitost zcela zbytečnou. Zařízení má přivolat pomoc v případě nehody a aktivizovat se až samotným nárazem. Je nabíledni, že takové zařízení, ale musí neustále lokalizovat polohu, aby ji mohlo v případě potřeby vyslat. Vláda tak může získat informace o pohybu každého řidiče, na kterého si vzpomene.“, dodává Kaplánková.

Jako problematické z hlediska zneužitelnosti či vysledovatelnosti se může jevit využití GSM/UMTS technologií, tedy v zásadě integrované telefonní karty. Prozatím také není jasné, jak bude řešena ochrana dat v celém systému.

Petr Nutil